close menu

כל מה שצריך לדעת על IMVC 2019 – כנס הראייה הממוחשבת הגדול בישראל

בשנים האחרונות קשה שלא לשם לב להתקדמות העצומה שנרשמה בתחום הראייה הממוחשבת. יכולות או טכנולוגיות שנחשבו מדע בדיוני עד לפני כמה שנים, כעת הופכות לנגישות, קלות להטמעה וחלקן אפילו הפכו להיות מוצרי מדף מוכנים. עם זאת, ישנם מספר עצום של אתגרים ובעיות לא פתורות בתחום זה, ובמקביל לכך נוצרים תחומי מחקר חדשים המציגים שימושים נרחבים ופורצי דרך בתחום. מעבר לכך, אנו עדים לאלגוריתמים חדשים המסוגלים להבין לעומק תמונות או קטעי וידאו ואף ליצור כאלה יש מאין – נקודה היוצרת לא מעט גם אתגרים חברתיים ואתים.

כנס  (IMVC (Israel Machine Vision conference  מתקיים זו השנה העשירית ודן בסוגיות אלה ורבות אחרות, וכן כדי להכיר את הפיתוחים המתקדמים ביותר בשוק.  הכנס יכלול לא מעט תכנים והרצאות הקשורים לעולמות התוכן של Machine Learning ו-Deep Learning כך שיש לו חשיבות עצומה בקרב הקהילה המקומית. יתרה מכך, תחום הלמידה החישובית אף קיבל חשיבות רבה עם השנים והפך להיות מאוד דומיננטי בכנס כולו כפי שנלמד בהמשך.

כדי ללמוד על הכנס ועל התכנים השונים שיוצגו בו שוחחתי עם ד"ר חן שגיב וד"ר קובי כהן, היזמים מאחורי כנס IMVC, אשר הסבירו לי על כיצד הכנס היה לפני עשר שנים, מה צפוי לנו לראות בכנס השנה ולקינוח גם שיתפו אותי במחשבות שלהם לגבי העתיד של התחום כולו. דרך אגב, לפני שאנו צוללים פנימה כדי שתכירו כי השנה נוצר שיתוף פעולה בין קהילת Machine & Deep learning Israel לבין IMVC וארגנתי לחברי הקהילה הנחה משמעותית של 20% בשימוש בקופון MDL20.

IMVC 2019

כפי שציינתי תחילה, כנס IMVC 2019, אשר מתקיים השנה ב-18 במרץ, התקיים לראשונה ב-28 בינואר 2010 בעקבות זיהוי צורך של חן וקובי באירוע טכנולוגי מרוכז שיעניק במה לפיתוחים הנעשים בתעשייה ולא רק לאלו שנעשים באקדמיה כפי שהיה עד כה בכנסים מקבילים. הכנס הראשון היה הצלחה משמעותית וכפועל יוצא מכך, הפך להיות מסורת שנתית ומקום מפגש של כל השחקנים השונים בתחום הראייה הממוחשבת בארץ. הכנס אז מאגד  מספר רב של נושאים חמים בתחום הנ"ל ואף כולל אג'נדה מרתקת במיוחד.

ואם באג'נדה עסקינן, בתחילת 2010 כמעט ולא היה ניתן למצוא הרצאות בתחום Machine Learning בכנס וישנה רק הרצאה אחת אמיר נבות, אז מחברת רפאל, אשר עסק בנושא בהרצאתו: "Light-Arms Fire Detection using Machine Learning Technique". כפי שחן הסבירה לנו, אז הנושאים שהיו על הפרק היו מעט שונים: "בשנים הראשונות הכנס היה ממוקד בשיטות עיבוד תמונה וראיה ממוחשבת ואף כלל גם נושאים מעולם עיבוד האותות". היום קשה לנו לדמיין כנס Vision ללא נוכחות נכבדה של אלגוריתמים מעולמות ה-Machine/Deep Learning ואט אט עם השנים אכן התחיל אותו שינוי משמעותי בקרב הקהילה המדעית והמקצועית.

על פי חן וקובי, את השינוי הגדול ביותר היה ניתן לראות בכנס IMVC 2013 בו החלו לראות ניצנים משמעותיים של למידת מכונה. "בכנס IMVC 2013 תחום Machine Learning קיבל משקל גדול. כדוגמא לכך, בכנס זה השתתף פרופ' נפתלי תשבי מאונ' העברית, ולצד זאת היה גם פאנל שהנושא שלו היה "Machine Learning in Vision" בנוסף לכך הם מציינים כי "בין המשתתפים היה גם פרופ' יוסי קלר מאוניברסיטת בר-אילן שישתתף גם השנה". מעל כל זאת, חלק מרכזי בדיון בכנס עסק גם ב-Deep Learning וכיצד והאם טכנולוגיה זו תשפיע על עולם ה Vision – ורק היום, במבט לאחור, אנחנו מבינים עד כמה הייתה השפעה עצומה לטכנולוגיה הנ"ל.

השנה, כנס IMVC 2019, יכלול מספר רב של הרצאות המשלבות טכניקות מעולם ה-ML וגישות חדשות להתמודדות עם אתגרי ראייה ממוחשבת. חן מעידה על כך גם בעצמה ומציינת זאת בצורה מפורשת: "בכנס השנה כמעט כל ההרצאות יכללו ML יחד עם Vision העולם השתנה מאוד וקשה להפריד בין שני התחומים." בנוסף לכך הוסיפה חן כי השנה עתיד להיות נושא נוסף על הפרק אשר יהיה מאוד משמעותי ב-IMVC 2019, הלוא הוא תחום Reinforcement Learning שמתחיל לשחק תפקיד משמעותי יותר בתחום ה-Vision.

מעבר על האג'נדה אכן מלמד כי השנה חלק ניכר מההרצאות יעסקו ב-ML ובנוסף לכך, גם השנה ישנם מספר רב של דוברים ודוברות איכותיים אשר יחלקו את התובנות מהמחקר שלהם. בין מגוון ההרצאות ניתן למצוא הרצאה מסקרנת במיוחד של פרופסור נפתלי תשבי מהאונ' העברית, אשר תהייה במליאה הראשית, שתעסוק ב-"The Information Theory of Deep Learning". בנוסף לכך, גם במליאה הראשית, עתידה לדבר ד"ר יעל פריטץ קנאן מחברת גוגל על השימוש ב-ML בסאמרטפונים בהרצאה בשם: "Computational Photography and Machine Learning on Google’s Smartphones". בהמשך היום הכנס יתחלק לארבעה מסלולים עיקריים: Advanced Machine Learning, Mixing Real & Augmented, The Future of ואחרון חביב כמו שהובטח: Reinforcement Learning.

בכל אחד מהסלולים הנ"ל תוכלו למצוא הרצאות מעניינות מאוד בתחומים שונים. למשל במסלול של Advanced Machine Learning תוכלו למצוא את הרצאתו של אסי שפר מחברת LogMeIn אשר תעסוק ב-Cross Domain Normalization, במסלול Mixing Real & Augmented תוכלו למצוא הרצאה בנושא "Eye Tracking: Theory and Applications" שיעביר סלימאן נאסר מחברת Blink. בנוסף, בשני המסלולים האחרים תוכלו למצוא הרצאות על עתיד מחשבי הקוואנטום מפי יונתן כהן מחברת Quantum Machines וסנדא מעמיקה בנושא Reinforcement Learning מפי ד"ר דניאל אוריאלי מחברת GM. לאחר הפסקת הצהרים המסלולים מעט משתנים ואנחנו זוכים להרצאות מקצועיות נוספות בתחומי המדיקל, רכבים אוטונומים ועוד. בחלק זה הייתי ממליץ לכם לבדוק את ההרצאות: Introduction to Face Swapping, Active Learning for Fast and Efficient Annotation of Medical Images, Autonomous Driving in Unknown Areas ולסיום את הסדנא: "Few-shot Learning – State of the Art". כמובן שמדובר על רשימה מאוד מצומצמת של נושאים ובאג'נדה המלאה תוכלו למצוא את כל ההרצאות המתרחשות בכל אחד מהמסלולים.

לאחר הפיצול של המסלולים השונים, אנחנו נחזור לבמה המרכזית בה יתקיימו כמה פאנלים והרצאות ייחודיות שיעסקו בהיבטים עתידיים של התחום כולו. בחלק זה תוכלו למצוא את ההרצאה של ברונו פרננדז-רויז מחברת נקסר שתעסוק ב-"Continuous Deep Learning at the Edge", והרצאה נוספת שמסקרנת גם אותי באופן אישי הנקראת: "AutoML – Towards "CV as a Service" אותה יעביר איתמר פרידמן מחברת עליבאבא. לא פחות חשוב מכך, את חלק זה יפתח פאנל בנושא "Where Are We Going To?", בניצוחו של יזהר אשדות, אשר יכלול מספר רב של מומחים שיעסקו בעתידו של התחום כולו ומה צפוי לנו בהמשך.

לצד ההרצאות של בכירים שונים בתעשייה, גם השנה כמיטב המסורת, כנס IMVC יעניק במה מכובדת גם לחוקרים הצעירים בתחום וישים דגש על עבודות של סטודנטים מהאוניברסיטאות השונות. השנה יהיה מתחם פוסטרים יעודי בחסות Bosh בו יציגו 20 עבודות שונות ובמקביל אליהן עוד 5 דמואים. בנוסף למתחם המיוחד, השנה יתקיימו שיש הרצאות קצרות בסגנון TED Talks אשר את כולן יעבירו סטודנטים המציגים בכנס.

אם תרצו לקבל כבר עכשיו טעימה מהפאנל ולשמוע לאן התחום עתיד ללכת תוכלו להתבסס על התחזיות של קובי, ממארגני הכנס, אשר שיתף אותנו בחזון שלו לתחום כולו: "לדעתי נראה באקדמיה יותר ויותר עבודות שינסו להציג ניסוח מתמטי חזק יותר לכל תחום הDeep Learning. עולם הראיה הממוחשבת יהפוך לחלק אינטגרלי בתחום הAI וה Data Science. נראה לי שבניגוד לעבר פריצות דרך נוספות יגיעו דווקא מכיוון התעשיה והרפואה. עם האוכל בא התיאבון, הציפיות של אנשי התעשיה והרפואה רק יגלו לאור ההתפתחות העצומה בעשור האחרון, מה שיעלה את רמת הדרישות וידחף את האקדמיה".

לקובי, יש גם חזון לא רק לתעשייה כולו אלא גם לכנס עצמו ובמיוחד ל- IMVC2029: "הכנס ימשיך להיות גשר מחבר בין האקדמיה לתעשיה ויתן הזדמנות ובמה לחוקרים משני העולמות.  החזון שלנו להמשיך לדחוף סטודנטים בתחילת דרכם ולתת להם אופק דרך ההשתתפות שלהם בכנס וההזדמנות לחוות מקרוב את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר.  להמשיך לקדם את קהילת החוקרים והמהנדסים בתחומים הנ"ל.  להוות דוגמא ומודל לעוד תחומים בתעשייה שיאפשרו ליצור קהילות טכנולוגיות חזקות. השאיפה היא להגיע גם לקהלים צעירים יותר מגיל בית הספר התיכון ואולי אפילו קודם. הכלים הקיימים היום עשויים לאפשר גם לנערות ונערים להיות חלק מהתנופה ומהקהילה הזאת)".

נזכיר כי כנס IMVC 2019 יתקיים ב-18 למרץ בביתן 10 במרכז הירידים בתל אביב. בנוסף לכך, השנה נוצר שיתוף פעולה בין קהילת Machine & Deep learning Israel לבין IMVC וארגנתי לחברי הקהילה הנחה משמעותית של 20% בשימוש בקופון MDL20.

עוד בנושא: