הכירו את מאיץ הסטארטאפים Ignite ואת הדרך שבה הוא עוזר לחברות ML ישראליות
בארץ ישנם לא מעט תכניות סטארטאפים המסייעות לחברות בשלבים שונים. אותן תוכניות בדרך כלל פועלות תחת נושא משותף הרלוונטי לכל אותם הסטארטאפים (אייקומרס, תחבורה, סייבר ועוד). עם זאת, לחברות בתחום ה-ML אין מבחר מאוד גדול של תכניות שיכולות להעניק להן ערך מוסף, הן בסוגיות טכניות והן בסוגיות מקצועיות מול לקוחות. אחת התכניות שדווקא כן חרטה על דגלה לעזור לחברות בתחום ה-ML היא תכנית הסטארטאפים Ignite של חברת אינטל, אשר כללה במחזור האחרון שלה לא מעט חברות מעולם זה.
כעת ההרשמה למחזור השני של Ignite פתוחה לסטארטאפים חדשים מישראל. בכתבה זו רציתי לבדוק מה יש ל-Ignite להציע לחברות ML וכיצד הם סייעו לחברות במחזור הקודם שפעלו בתחום זה. לשם כך קיימתי ראיון עם מנהל התכנית, צחי וייספלד, אשר סיפר לי על התכנית עצמה ועל הערך המוסף לחברות ML. לצד זאת, שאלתי מספר מייסדים של חברות מהמחזור הקודם על הדרך שבה Ignite סייע להם ולאן פונות פניהן כעת.
הרווארד של האקסלרטורים
לפני שאנחנו צוללים פנימה לעולמות ה-ML, ביקשתי מוייספלד שיספר מעט על התכנית ועל המתכונת בה הוא פועל. "מנכ"ל אינטל וצוות ההנהלה הבכיר של החברה ביקרו בישראל בסוף 2018 והחליטו שהיו רוצים להתחיל תכנית עולמית חדשה לסטארטאפים בשלבים מוקדמים, תכנית המחברת את אינטל בצורה בלתי אמצעית לסטארטאפים הטובים ביותר בעולם בתחומי טכנולוגיה מגוונים ומייצרת עבורם ערך. התכנית שהוכרזה ע"י המנכ"ל הינה תכנית גלובלית המתחילה בישראל". ציין וייספלד תחילה.
וייספלד המשיך והסביר כי: "התכנית, שכונתה בעיתונות כ-'הרווארד של האקסלרטורים', בוחרת בקפידה את משתתפיה (בכל מחזור נבחרים כ-10 מתוך 200 מועמדים). כל סטארטאפ משודך ליזם סדרתי מהתעשייה שחונך אותו ברמה השבועית (יינון ברכה, רון יקותיאל, רני וולינגשטיין, זוהר לבקוביץ, אמיר אהרוני ואחרים), כמו כן למנטורים מאינטל – מקבוצות הטכנולוגיה, AI , מקבוצות השיווק והמכירות. לצד אלו, היזמים נהנים מסידרת סדנאות ושעות ייעוץ פרטניות במגוון רחב של תחומים ע"י המומחים הטובים בעולם בתחומם – לדוגמא וירטואוזו (מהמומחים הגדולים בעולם ל storytelling). גישה למשאבים, משקיעים ולקוחות."
לצד העזרה העצומה בכמעט כל רובד אפשרי בחיי הסטארטאפ, ב-Ignite משקיעים לא מעט במתן סיוע מקצועי וטכני לחברות המגיעות עם עומק טכנולוגי. חברות אלה יכולות להפיק ערך גדול מהידע הרב שהצטבר אצל אינטל בתחומי ה-ML. לשם הדוגמא, המומחים של אינטל משתפים מנסיונם על הדרך שבה ניתן לנהל מחקרים בצורה רחבה, כיצד להרים אופרציות חומרה או תוכנה/שירותים מתקדמות וכמובן כיצד למכור את שירותי ה-ML לשחקנים הגדולים ביותר בעולם.
וייספלד הרחיב על כך והסביר מה הוא הערך המוסף שיוכל לקבל סטארטפ בתחום ה-ML בתכנית: "אינטל היא אחת מחברות התשתית המובילות בעולם בתחום ה-AI וזאת במקביל לעובדה כי לאינטל אחת מקבוצות ה data scientists הגדולות בישראל (כ-200 איש)". זו נקודה מאוד חשובה עבור סטארטאפים בתחום אשר יכולים לקבל גישה לכמות גדולה מאוד של מומחים עם ניסיון רב – משאב שלא תמיד זמין לסטארטאפ בתחילת דרכו. אחד מהנדבכים החשובים ביותר של תכנית Ignite הוא לאפשר העברת ידע בין אינטל לסטארטאפים ובכך להפרות את האחרונים ולשמש כמכפיל כוח משמעותי עבורם. וייספלד אף הדגיש כי הסיוע של אינטל לא מסתיים רק בצד הטכני, אלא החברות יקבלו גם לא מעט תובנות והכוונה מיחידות עסקיות שונות בחברה: "אנשי AI ו-ML של אינטל מלווים את התכנית גם באלמנטים הטכנים וגם בנושאים השיווקיים. התכנית מאפשרת חשיפה יוצאת דופן לחברות בתחומים אלו לאנשי אינטל הרלוונטיים, כמו כן למתעניינים נוספים מחברות אחרות."
לצד כל זאת, ובמקביל לכל החוקרים שקיימים אצל אינטל, אסור לשכוח את החברות הישראליות הנוספות שנמצאות תחת הכנפיים של אינטל. "אינטל ביצעה בישראל שתיים מהרכישות הגדולות בעולם בתחום – מובילאיי והאבנה לאבס. מה שהופך את אינטל לחברה בעל העניין הרב ביותר בתחום." הסביר וייספלד.
חברות ה-ML מהמחזור הראשון
לצד ההתייחסויות של וייספלד, היה לי מאוד חשוב לשוחח עם חברות ה-ML מהמחזור הראשון ולהבין מהן על מה הן עובדות וכיצד תכנית Ignite סייעה להם במאמצי ה-ML שלהם. אחת החברות המעניינות ביותר שלקחו חלק במחזור הקודם היא חברת Hi Auto אשר השלימה סבב גיוס Seed בהיקף של 4.5 מיליון עד כה.
רועי בהרב, מייסד שותף ומנכ”ל Hi Auto, סיפר לי על החברה ועל החוויה שלהם במאיץ של אינטל. "Hi Auto משתמשת במצלמה, מיקרופון, ורשת לומדת על מנת להפריד בין מספר דוברים המדברים בו זמנית ועל מנת לנקות רעשי רקע. הרשת עוקבת אחרי השפתיים של הדובר ומשתמשת בהן על מנת לשערך את הדיבור הנקי של הדובר מתוך השמע הרועש. הפלט של המערכת הוא ערוץ שמע נקי לכל דובר. הרשת מחקה במידה מסוימת את מה שאנחנו עושים כאשר אנו נמצאים במקום רועש כמו מסעדה ואנו מסתכלים על השפתיים של הדובר כדי להבין אותו טוב יותר." הסביר ברהב.
לצד זאת ברהב גם התייחס לתרומה של Ignite לחברה וציין כי היא הייתה משמעותית במספר תחומים: "המאיץ עזר לנו במסע למצוא התאמה בין הטכנולוגיה לשוק. אינטל חיברה אותנו למומחים בתחומים שונים שעזרו לנו בהבנת השוק, מפגש עם לקוחות, ושיפור ההבנה של בעיות טכנולוגיות. בנוסף אינטל עזרה לנו לשפר את האופן שבו אנו מספרים את הסיפור שלנו. המאיץ עזר לנו בעוד תחומים רבים וההרגשה הייתה שהצוות שמוביל אותו הפך להיות חלק מאיתנו." לסיכום ציין כי "החברה מתחילה לבחון את המוצר עם לקוחות בטא החל מחודש מרץ במספר תחומים. על פי התובנות מתקופת הבטא, נבנה את תוכנית המכירות של החברה בחלק השני של 2020."
לצד חברת Hi Auto, לקחה חלק בתכנית Ignite חברה מסקרנת נוספת בשם Glean Labs אשר שמה לעצמה למטרה להפוך את ניהול הכישורים האנושיים בארגון לאמפירי. בעצם להעריך כישורים באופן המבוסס על ראיות מוצקות ושאינו מזוהם מהטיה ודעות קדומות. נח דולב, Lead Data Scientist בחברת Glean Labs, הסביר בצורה מפורטת יותר: "מה זה אומר אמפירי ומבוסס ראיות במקרה זה? לדוגמא, מפתחים ומפתחות מייצרים digital paper trail כחלק מעבודתם השוטפת (טקסט לא מובנה כמו קוד מחשב, הגדרת משימות, הודעות ב-Slack, מצגות, מסמכים וכו'). מידע זה הוא בסיס חשוב להבנת המיומנויות של העובדים והעובדות. המטרה היא להיות אמפירי לגבי הערכות המיומנות ולא להתבסס על מידע מוטה מטבעו כמו דו"חות הערכת עובדים וסקרים. האתגר המרכזי הוא כיצד לקחת טקסט לא מסומן זה ולהסיק את הידע האנושי בנושא מסוים, במיוחד בהתחשב בכך שחלק מהמושגים הם מהעולם הפנימי של הלקוחות שלנו (למשל פרויקט self-driving-robot).אתגר נוסף הוא לוודא שבתהליך זה, פרטיותה של העובדת נשמרת, ולכן אנו ממפים רק מידע שהוא לא פרטי בתוך הארגון (לדוגמא, אנחנו לא ממפים אימיילים, ערוצי Slack פרטיים וכד׳)."
דולב הרחיב בנוגע לעזרה שקיבלו מאינטל ועל הדרך שבה הם הצליחו לרתום את הידע שקיים בחברה לתחום הפעילות של Glean Labs: "התמיכה של Intel Ignite הייתה נפלאה. הוצמד לנו מומחה NLP בכיר מ Intel AI-Lab, אלון ערב, שהוא וצוותו ליוו אותנו לאורך תקופת המאיץ ועבדו איתנו על הבנה לעומק ופתרון הבעיות שעמדו בפנינו. עשינו מספר מפגשי סיעור מוחות ונעזרנו בידע הרחב הקיים ב Intel בתחום זה לצורך שיפור המודל שלנו. אנחנו מאמינים שהמודל ש Intel Ignite יצרו, המשלב מפגשים בין עובדי אינטל לחברות הסטארט אפ, מפרה את תהליך החשיבה ויוצר פתרונות טובים יותר לאתגרים העומדים בפני העוסקים בתחום."
חברה נוספת, מעניינת לא פחות, היא חברת Deci.ai אשר מפתחת מנוע פלטפורמה לשיפור והאצה אלגוריתמיים של רשתות למידה עמוקה. "אנחנו עושים את זה בעזרת טכנולוגיה שמוצאת ארכיטקטורות יעילות ומדויקות לרשתות נוירונים בכל תחום (ויז׳ן עיבוד שפה, עיבוד קול). בעזרת הפלטפורמה שלנו חברות יכולות לפתח אלגוריתמי דיפ לגנינג שהם מדויקים יעילים יותר לעבודה בפרודקשן בסקייל גבוה." הסביר יונתן גייפמן, מנכ"ל ומייסד החברה.
גפמין הדגיש, בדומה לחברות האחרות, כי גם כאן תכנית Ignite סייעה להם לא מעט: "החברות באקסלרטור יצרה קשר טוב בין מנכ"לים של סטארטאפים בשלבים דומים מה שעוזר להתייעץ ולקבל עצות מאנשים שנתקלו בבעיות שלך קצת לפניך. מלבד זאת, בעזרת רשת הקשרים של אינטל בוצעו חיבורים לתעשייה (ללקוחות ושותפים פוטנציאלים) – גם בתוך אינטל וגם מחוץ לאינטל. אצלנו למשל אחד החיבורים הוביל לעסקה שאמורה להסגר בזמן הקרוב עם לקוח גדול מאוד.
הרשמה למחזור הבא
אם אתם חברת ML בתחילת דרככם ואתם רוצים לקבל בוסט רציני בכל אלמנט בחברה תשמחו לדעת שהמחזור השני ייצא לדרך בסוף מרץ, כאשר ההרשמה למחזור הבא בעיצומה ותסתיים ב-8 למרץ. Ignite מחפשים חברות בשלבים מוקדמים (Early Stage) עם צוותים חזקים וטכנולוגיה פורצת דרך בתחומי: Next generation compute, AI, Autonomous systems, Cloud computing, robotics programmable logic
למידע נוסף והרשמה לחצו כאן.גילוי נאות: הכתבה בחסות אינטל