close menu

תשלום מבוסס הצלחה: הכירו את התוכנית החדשה של Y-DATA בישראל

הכתבה בשיתוף Y-Data

עדכון 2023: קוד ההנחה החדש הוא MDLI2023 (הנחה ברישום).

תחום ה-Data Science צבר תאוצה רבה בשנה האחרונה ונראה שישנם עוד ועוד אנשים שרוצים לסלול את דרכם פנימה לעולם זה. מגמה זו הובילה אותי בשנה שעברה ליצור שיתוף פעולה עם Y-DATA – תוכנית ההכשרה של יאנדקס. כפועל יוצא משיתוף פעולה זה הכנתי כתבה מקיפה על התוכנית הלימודית של Y-DATA בה צללנו לעומק של הסילבוס ולמדנו להכיר לראשונה את המהות של התכנית והדגש הרב שהיא שמה על התכנים האקדמיים. שנה שלמה עברה מאז ויאנדקס ממשיכה בכל הכוח ופותחת מחזור נוסף לתכנית ההכשרה שלה שכוללת הפעם תכנים רבים נוספים. ומעל כל זאת, החידוש האמיתי של המחזור הנוכחי הוא האפשרות להשתתף בתכנית במודל "לימודים מבוססי הצלחה" ולשלם על הקורס רק במידה ואכן הצלחתם למצוא עבודה בתחום.

לפני שאנחנו צוללים פנימה לשינויים, נסביר קצת מה היא תכנית Y-DATA ומה עומד מאחוריה. מי שירצה לקרוא על כך בהרחבה מוזמן כמובן לעיין בכתבה שהכנתי בשנה שעברה אשר מופיעה בפסקה הקודמת. Y-DATA היא בעצם תוכנית הכשרה בתחומי הדאטה אשר פונה למועמדים בעלי רקע אקדמי עשיר ו\או נסיון של כמה שנים לפחות בכתיבת קוד אשר רוצים לעשות הסבה לתחום ה-Data Science. התכנית היא שלוחה של בית הספר למדעי הנתונים של חברת יאנדקס (YSDA), הפעיל מזה מעל לעשור במספר ערים ברוסיה. התכנית חרטה על דגלה להכשיר את הסטודנטים שלה לשוק העבודה ולספק להם כלים של ממש, כאלה שיאפשרו להם למצוא עבודה במהרה בסיום הקורס. בשנה שעברה המחזור הראשון של התוכנית בארץ הפך במהרה להצלחה רצינית – בין היתר בזכות פרויקטי הגמר המרשימים שעליהם עוד נדבר בהמשך. כפי שציינתי, השנה התכנית עברה מקצה שדרוגים רחב והתאימה את עצמה לשוק הדינמי הישראלי.

כדי להכיר לעומק את כל השינויים שנעשו בתוכנית, ולכדי לשמוע מידע נוסף על תוכנית המלגות החדשה, קיימתי ראיון עם קוסטיה קילימניק, מנהל תוכנית Y-DATA בישראל. כמו כן, חשוב לי לציין כי בדומה לשנה שעברה, גם השנה אנחנו מקיימים שיתוף פעולה עם יאנדקס, מה שמקנה לכם 1,000 שקל הנחה בשימוש בקוד MDLI. באתר ההרשמה.

תשלום מבוסס הצלחה

קילימניק סיפר לנו תחילה על הדרך שהם עברו בשנתיים האחרונות והיכן הם נמצאים כיום, בעת פתיחת המחזור השלישי: "Y-DATA ותכניות הלימוד של יאנדקס בארץ נמצאים בתנופת צמיחה והתפתחות משמעותית. המחזור השני של Y-DATA, שעומד לסיים את לימודיו בעוד מספר שבועות, גדל באופן משמעותי לעומת המחזור הראשון – מספר הסטודנטים כמעט הוכפל ונפתח קמפוס שני של התכנית באוניברסיטת בן גוריון. בנוסף לשינויים בתכני הלימוד, הסטודנטים עובדים השנה על מעל 30 פרויקטים בתעשיה, במגוון מהחברות המובילות במשק (Dell EMC, Similarweb, Fiverr ועוד). במחזור הבא של התוכנית אנחנו צפויים להגיע לכ-100 סטודנטים בשני הקמפוסים". 

בסוף דבריו קילימניק התייחס למודל החדשני שמציגה יאנדקס בשנה הנוכחית, בו היא מאפשרת לסטודנטים לשלם סכום ראשוני נמוך מאוד, ואת היתרה לאחר שהם מצליחים למצוא עבודה בתחום. השינוי הזה מעיד על כך שיאנדקס בטוחה מאוד ברמה האקדמית שלה וברלוונטיות של התכנים שלה בשוק. לצד זאת, זה מראה כי החברה בטוחה בקשרים החזקים שיש לה בתעשייה וביכולת לפתוח דלתות לסטודנטים שאכן ישקיעו בפרויקטי הגמר ובקורס כולו. חשוב להדגיש כי השינוי במודל, וההקלה בשכר הלימוד עבור הסטודנטים, כמובן נובע לא מעט מהרצון לסייע למי שנפגעו מחוסר הודאות הכלכלי שנוצר בעקבות מגיפת הקורונה והרצון של יאנדקס לפתוח דלתות חדשות עבור הקהל הישראלי.

כדי להבין מה באמת עומד מאחורי המודל החדש ביקשתי מקילימניק לפרט קצת יותר על כך: "בשנה הקרובה, לאור הפגיעה הקשה בכלכלה ובחייהם האישיים והמקצועיים של רבים, ההשתתפות בתכנית Y-DATA תתאפשר במודל ייחודי של לימודים מבוססי הצלחה. במודל הזה, סטודנטים נבחרים יקבלו את ההזדמנות להשתתף בלימודים בלי לשלם את שכר הלימוד המלא מראש, אלא רק לאחר סיום התכנית ולאחר שמצאו עבודה והחלו להשתכר מעל סף מסוים. המודל מבוסס ההצלחה מאפשר להסיר חסמים כלכליים מפני מועמדים פוטנציאליים, ונועד לאפשר למועמדים נבחרים ללמוד בתכנית ללא תשלום משמעותי של שכר לימוד מראש ולהשקיע את זמנם בלימודים ובהתפתחות אישית ומקצועית. סטודנטים שמשתתפים במודל זה מתחילים את לימודיהם בתכנית עם תשלום של 5000 ש"ח בלבד (שמתפקדים כדמי רצינות), ורק לאחר סיום הלימודים, וכשימצאו עבודה בשכר של מעל 12,000ש"ח, הם יצטרכו להחזיר את שכר הלימוד בתשלומים של אחוז קבוע מהשכר, עד לתקרה של שכר הלימוד השנתי. סטודנטים שלא ימצאו עבודה מתאימה, לא ידרשו להחזיר את שכר הלימוד במודל תשלום זה, שמתבסס על האמון של צוות Y-DATA באיכות התכנית ובסיכויי ההצלחה של הסטודנטים. לצורך מודל זה, אנחנו משתפים פעולה עם חברת Spark, שמתמחה בהטמעת פתרונות לימודים מבוססי הצלחה."

השפעות הקורונה

המחזור הקודם של Y-DATA – ערב פרויקטי גמר

הקורונה לא רק יצרה מציאות חדשה בעולם הייטק, אלא גם חייבה את יאנדקס להיערך לאופי הלמידה השונה. בעת פרוץ המשבר יאנדקס הייתה לפני לתחילת הסמסטר השני ללימודים ומהר מאוד העבירה את כל השיעורים לאונליין. מאחר ומגפת הקורונה עוד יכולה לחזור, שאלתי את קילימניק כיצד הם נערכים לכך והאם הם יוכלו להגיב במהרה במידה ויהיה גל נוסף של הדבקה. על כך הרחיב קילימניק וציין:

"מגיפת הקורונה תפסה אותנו בדיוק עם סיום חופשת הסמסטר, בזמן בו הסטודנטים חזרו ללימודים של סמסטר אביב. למזלנו, גילינו במהרה שיש לנו כבר הרבה מהכלים הדרושים למעבר ללמידה מרחוק – רוב השיעורים שלנו הוקלטו בזום תוך כדי ההרצאות הפרונטליות עוד לפני הקורונה, לטובת סטודנטים שלא נמצאים בארץ (או בכיתה) בשיעור מסוים, וכן היתה לנו תשתית תקשורת ונסיון בהתנהלות מרחוק מול מרצים ומנטורים שנמצאים במדינות אחרות. בכך היינו מוכנים טוב יותר מהרוב לשינויים שהביאה הקורונה על כולנו, ולכן הצלחנו לעשות את המעבר בקלות יחסית. כמובן שהיו קשיים – גם ברמה האישית וגם ברמה הטכנולוגית, בין עם סטודנטים שנשארו בחו"ל, או כאלו שמצבם האישי והמשפחתי הקשה עליהם להשקיע בלימודים בהיקף שאליו התרגלו, ובין עם הצורך להתאים סגנון הוראה וחלוקה של תכנים לשיעורים שמועברים אונליין. לאורך השבועות האחרונים היינו קשובים לצרכים המשתנים ולאילוצים המתפתחים בקרב הסטודנטים והסגל, ועשינו את ההתאמות הדרושות כדי להמשיך את הקורס והעבודה על הפרויקטים בצורה הטובה ביותר. לוח הזמנים של הסמסטר שונה על מנת לייצר יותר מפגשי לימוד קצרים יותר, והושם דגש על מפגשים מעשיים של כתיבת קוד וQ&A. הסמסטר הוארך בכמה שבועות לאור השינויים, וכדי לאפשר לפרויקטים בתעשיה להסתיים בהצלחה ניתנה דחיה של חודש במועד הסיום שלהם".

קילימניק אף הוסיף והתייחס לתרחישים עתיידים: "אנחנו מקווים מאוד, כמובן, שלא יהיה גל נוסף של מחלה בהמשך, ושתהיה חזרה הדרגתית לשגרה. עם זאת, יש לנו את כל הכלים והיכולת לנהל את התכנית במודל של למידה מרחוק עכשיו ובעתיד, במידה והצורך יעלה, והנסיון שרכשנו יאפשר לנו לעשות מעבר כזה בעתיד במינימום הפרעה. עם זאת, אנחנו ערים להשפעות הקשות של הקורונה על המשק ועל חייהם האישיים והמקצועיים של רבים, ואנחנו עושים מאמץ לוודא שהתכנית שלנו יכולה לעזור לתת מענה למפוטרים ולמסבי מקצוע שמעוניינים לרכוש השכלה בתחום מבוקש ולתמוך במאמץ היציאה של המשק מהאבטלה.

פרויקטי הגמר

ערב הענקת תעודות

כפי שבוודאי הצלחתם להבין, אחד האלמנטים החשובים בתכנית הוא פרויקטי הגמר שהסטודנטים עושים כחלק מתהליך ההכשרה שלהם. פרויקטי גמר אלו נועדו כדי לקחת את כל הידע התאורטי שנלמד בכיתה ולהפוך אותו ליכולות טכניות בעולם האמיתי. לבקשתי, קילימניק סיפר לנו על כמה מהפרויקטים המובילים מהשנה שעברה ועל תחומי הפעילות השונים שלהם: "בשנה שעברה הסטודנטים שלנו סיימו 15 פרויקטים בתעשיה, במגוון נושאים – מניתוח תמונה לצורך זיהוי סמנים סרטניים, לניתוח מידע חיישני לזיהוי התנהגות מסוכנת בנהיגה ועד לאיתור הפרעות וזיופים באותות GPS. אחד הפרויקטים הבולטים שלנו, שנבחר לפרויקט המצטיין בהצגת בפרויקטים בסוף השנה שעברה, עסק בזיהוי סמנים של סרטן ריאות בצילומי CT. מטרת העבודה היתה להקל ולהאיץ את עבודתם של מומחים רפואיים על ידי יצירת ML pipeline שמאתר בתמונות את האיזורים החשודים כמכילים סמן סרטני, ואז מאתר ומוציא מקרים דומים במאגר נתונים היסטורי של צילומי CT שכולל אבחנה ומידע על התפתחות המחלה. צוות הפרויקט נשלח על ידינו להשתתף ב ACDL summer school בטוסקנה, שם הוא זכה בפרס הפוסטר המצטיין, וצוות הפרויקט עובד בימים אלו על פרסום המאמר המבוסס על תוצאותיו ועבודת המשך."

"בנוסף לתרומה המחקרית והאקדמית, הנסיון בעבודה על הפרויקטים בתעשיה תרם מאוד להתפתחות האישית והמקצועית של הבוגרים שלנו, ורובם מציינים את הפרויקט וההבנה שהם קיבלו בזכותו להתנהלות עבודת Data Science בתעשיה כגורם הכי משמעותי ומועיל בלימודיהם בתכנית, וכגורם מפתח במעבר מוצלח של ראיונות עבודה וקבלה לעבודה. מתוך הבוגרים שלנו שנה שעברה מעל 90% שהיו מעוניינים לשנות מקום עבודה או תפקיד עשו זאת בהצלחה בחצי השנה שאחרי סיום התכנית. בוגרי השנה הקודמת מועסקים כיום במגוון חברות טכנולוגיה וסטארטאפים בולטים בהן Wix, K-Health, Agoda, Trigo ועוד." סיכם קילימניק.

פרויקטים אלו מתבצעים בשילוב של החברות המובילות במשק עם דאטה ובעיות אמיתיות המעניקים לסטודטנים יכולת "ללכלך" את הידיים ולהרגיש כיצד מתבצעת העבודה בפועל. זה יתרון שלא ניתן להשיגו בקורס מקוון אינטרנטי המגיע ללא ליווי ומנטורים. כדי לאפשר עבודת מחקר מעמיקה ורצינית על הפרויקטים, כל סטודנט מקבל בעת ההצטרפות לקורס 5,000$ הניתנים כקרדיט לשירותי הענן AWS. ניתן להוריד את קטלוג הפרויקטים של המחזור הנוכחי באתר התוכנית ולהתרשם מרמת פרויקטי הגמר.

חשוב להדגיש כי השנה יתאפשר גם מסלול ללא פרויקט, הפונה לאלו שעובדים בהיקף משרה רחב או שמעוניינים בעיקר להרחיב את האופקים שלהם (מסלול זה כמובן גם בעלות נמוכה יותר).

המחזור החדש

המחזור החדש של Y-DATA נמצא ממש מעבר לפינה וההרשמה אליו כבר החלה. ביקשתי מקילימניק להסתכל אחורה ולסכם את הלקחים והתובנות שהם הפיקו מהמחזור הראשון ובמקביל לספר לנו כיצד הם מתכונים למחזור הבא: "Y-DATA התרחבה באופן משמעותי בשנה האחרונה. המחזור של השנה מכיל מעל 85 סטודנטים ממגוון גדול של רקעים ומסלולי חיים, מתוכם יותר מחצי בוגרי תואר שני ומעלה, כשליש מהנדסים מנוסים עם ותק משמעותי בתפקידי פיתוח ולא מעט שכבר עובדים בתפקידי data scientist במגוון חברות ורוצים לשפר את יכולתם המקצועית".

קילימניק עוד הוסיף כי: "כתוכנית צעירה, הפקנו מגוון לקחים מהשנה הראשונה, והעמדנו בפני הסטודנטים השנה תכנית בשלה ומגוונת יותר, הרחבנו את סגל ההוראה שלנו עם מגוון מרצים ועוזרי הוראה, בהם כמה מהבוגרים המצטיינים של שנה שעברה ועוד. במסגרת השינויים שחלו השנה, קורס deep learning הורחב ב50% והועבר לשלב מתקדם יותר של התכנית, כך שהסטודנטים מגיעים אליו עם בסיס טוב יותר והיכרות עם כל יסודות הML הקלאסי, והוא מועבר ללא קורסים נוספים במקביל כדי לאפשר את ההתעמקות הנדרשת בחומר. בנוסף, בחלק האחרון של התכנית פתחנו בפני הסטודנטים שלנו ארבעה קורסי בחירה בנושאים מתקדמים, כך שכל סטודנט יכול להתעמק יותר בתחום שקרוב יותר לתחומי העניין המקצועיים והאישיים שלו. מסלולי הבחירה כוללים Reinforcement learning, NLP, Adversarial Learning וקורס תרגול מעשי של כלי ML באמצעות השתתפות פעילה בתחרויות kaggle. יתר על כן, נוסף לתכנית הלימודים שלנו מיני קורס בנושא רכבים אוטונומיים שמועבר על ידי אחד המהנדסים של יאנדקס".

ההרשמה למחזור החדש פתוחה כבר עכשיו ועתידה להיסגר ב-15.7.20. העלות של הקורס המלא היא 26,000 ש"ח, אך גם השנה יש לנו שיתוף פעולה עם יאנדקס מה שמקנה לחברי הקהילה הנחה של 1,000 ש"ח בשימוש הקופון MDLI. 

לפרטים נוספים והרשמה ניתן להיכנס ללניק הבא
עוד בנושא: