close menu

DATA בשירות סיכול הטרור והריגול- הצצה למרכז ה-AI של שירות הביטחון הכללי

בינה מלאכותית הפכה בעשור האחרון להיות כלי מרכזי ביכולות השב"כ לחזות ולסכל פעילויות טרור. כאשר בכל פעילות או פיתוח מעורב אלגוריתם מבוסס AI אשר מסתמך על לימוד מכונה מול כמויות עתק של נתונים ייחודים לארגון. לאחרונה הוקם מרכז AI לטובת מחקר והכוונת העשייה הכלל ארגונית בעולם הבינה המלאכותית וה-BIG DATA. המרכז מתעתד להיות חוד החנית הלאומי בתחום ה-AI. החוקרים מתמקדים בהתמודדות עם האתגרים המשמעותיים של הארגון וזוכים לעבודה ישירה עם אנשי "השטח" לטובת הבנת הפערים ויצירת פתרונות אלגוריתמיים ייחודיים. כיום במרכז צוות חוקרים בעל עשרות שנות ניסיון, רקע וידע רב מאוד בתחום .על רקע הקמת מרכז ה-AI החדש בשירות הביטחון הכללי, זכיתי בהצצה ראשונה למרכז הראשון מסוגו,  ולשוחח עם ע', מנהלת המרכז בשב"כ.

 

שאלה: למדינת ישראל יש הרבה אתגרים בהרבה חזיתות שונות, האם תוכלי להרחיב על סוגי הדאטה שאתם עובדים איתם?

על מנת שהשב"כ יממש את ייעודו בסיכול טרור וריגול, הוא נעזר בדאטה רחב ומגוון מאוד מעולמות תוכן שונים. הדאטה שמור ומאונדקס בתשתיות BIGDATA עצומות, המאפשרות לבצע מחקרים מתקדמים ולהציף תובנות מהמידע הקיים.

מרכז ה-AI שהוקם בארגון בא למצות ולהפיק את מיטב המודיעין מהמידע שנמצא במאגריו. החוקרים במרכז, עוסקים בתחומים השונים של בינה מלאכותית ביניהם: NLP, SPEECH, VISION  וכמובן תחומים נוספים שלא ניתן לפרט אודותיהם.
המטרה המרכזית שלנו היא לקדם ולשפר את פעילותם של אנשי המודיעין מול כמויות המידע ההולכות וגדלות ולתת למכונה לבצע באופן גורף את מה שאדם אינו מסוגל לעשות.

שאלה: אחת הנקודות המרכזיות אצלכם הוא פיתוח מודלים שצריכים להיות מבצעיים, בסביבת הפרודקשיין הכי "קשוחה" – מה שיוצר הרבה אחריות אצל ה-DS. איך הסינרגיה הזו מתקיימת בפועל ועוד כמה אנשי הדאטה מחוברים לעשייה בשטח?

המטרה של מרכז ה-AI בשב"כ היא לפתח מודלים שירוצו בפרודקשיין וישרתו את אנשי המודיעין של הארגון. אנחנו עובדים בשיטת ניהול היברידית שבה חוקרי ה-AI שייכים לקבוצת מחקר, יושבים בקבוצה מספר ימים בשבוע, וביתר הימים נמצאים צמוד ל-PRODUCT, למערכות ולמשתמשים. כך אנחנו מספקים אקו-סיסטם מלא לחוקרים מצד אחד ומאידך יש קשר הדוק וקרוב לתהליכי העבודה, למערכות ולמשתמשים המאפשר הבנת הצורך של המשתמש  והתהליכים שבהם המודל משולב.

תהליך המחקר במרכז מורכב קודם כל מהבנת הבעיה המבצעית / מודיעינית באמצעות שיתוף פעולה צמוד של אנשי השטח והמשתמשים המודיעיניים. לאחר הבנת הבעיה, מתקיימים תהליכי חשיבה ושיתוף ידע אשר מלווים במנטורים מהתחום ולעיתים גם בייעוץ של גורמי תוכן מעולם התעשייה והאקדמיה. עם הגדרת הבעיה והמיקוד בה, אנחנו יודעים לבצע מחקרים פורצי דרך בסביבת מחקר המבוססת על הרצת אימון על חוות שרתי GPU.

הישיבה עם המשתמשים, ההכרות והחשיפה לשטח ולמודיעין הם החלק המרתק של העשייה. החוקרים נחשפים לליבת הסוד ולאתגרים שאין כדוגמתם באף חברת הייטק או ארגון שאני מכירה. לדעת שמודל שאתה פיתחת סייע לסכל פיגוע, או לאתר מישהו שהיה רגע לפני יציאה לפיגוע – זה סיפוק אדיר.

שאלה: כדי להתמודד עם הבעיות האלו, נדרשת גם חומרה מאוד רצינית, האם אלו משאבים שקיימים בארגון ?

במרכז אנחנו מפתחים מודלים בכל התחומים. כדי להתמודד עם פיתוח המודל קיימות ברשותנו תשתיות חזקות, המאפשרות לקצר את זמן האימון במאות אחוזים. הארגון משקיע משאבים עצומים בחיזוק התשתיות ולא חוסך בכוח עיבוד חזק ועדכני. כיום, לכל חוקר מוקצים שרתי GPU והוא יכול לאמן כמה שנדרש. אנחנו עובדים במתודולוגיית פיתוח מוסדרת, עם כלים לניהול ולתזמון האימונים כך שכל דקה מנוצלת.

שאלה: עד כמה שניתן, האם תוכלי לספר על הצוות שהוקם עד כמה ואילו חוקרים יש לכם ?

היחידה הוקמה בשנה האחרונה. עד אז אנשי ה-DS היו פזורים ביחידות השונות בארגון. ביצענו הליך גיוסי נרחב כדי להכפיל את כמות החוקרים במרכז. החוקרים עובדים בתצורת עבודה של פיתוח משותף, בזוגות או יותר.

לכל מודל שמפותח יש מנטור שמלווה את הפיתוח (חוקרים בעלי שם בתחום ובעלי ניסיון רב שהצלחנו לגייס כעובדי הארגון במשרה מלאה!). נושא המנטורינג בתחום הזה הוא חשוב ומפרה. החשיבה המשותפת וסיעורי המוחות מביאים לכך שניתן לבדוק מספר אלגוריתמים לשאלת מחקר אחת, או לשמש כקבוצת ביקורת לפתרונות השונים.

היום אנחנו מצליחים לתת "fight" משמעותי לתנאים שנותנים בתעשייה. יש חוזים אישים, מסלולים מיוחדים ופיתוח מקצועי אישי שמותאם לכל עובדת ועובד. בשנים האחרונות הנהלת הארגון מבינה מאוד את הצורך בגיוס אנשי DS מהשורה הראשונה, מבינה את חשיבות התחום והתועלת שהוא מביא לארגון.

שאלה: מה החזון של המרכז ולאן הוא עתיד לצמוח בעתיד ?

החזון של המרכז הוא להפוך את שירות הביטחון הכללי למוביל בתחום הבינה המלאכותית מבין ארגוני המודיעין בעולם. השאיפה היא כי בתוך כשנתיים-שלוש , מרבית העובדים בשב"כ ישתמשו בדרך כזו או אחרת ביכולות בינה מלאכותית ביום יום שלהם ותובנות מודיעיניות תהיינה תוצר של AI.
התועלת של המרכז תגדל, ואיתה גם המודלים שילוו את התהליכים המודיעיניים בארגון. כמובן, שהמטרה העיקרית היא לפתח מודלים מצוינים שיאפשרו לארגון לממש את ייעודו ובכך לשמור על בטחון אזרחי מדינת ישראל, למנוע אירועי טרור ולסכל ריגול.

שאלה: לסיכום- שמעתי שבימים אלו עלתה לרשת חידה טכנולוגית, "האתגר הטכנולוגי של שב"כ", כמה מתוכה מכוון לאנשי הAI שבחוץ?

האתגר הטכנולוגי של השב"כ שפורסם בימים אלו מכיל אתגר פתיחה מסקרן לכלל הציבור ולאחר מכן מכיל מסלולים שונים, שאחד מהם בהחלט פונה לאנשי הDS. מזמינים את הקוראים לנסות את מזלם ולנסות לפתור את האתגר שלנו !  אם חווית המחקר ואתגר פיתוח המודלים מעניינת אותך – זו הזדמנות נדירה להצטרף אלינו. המרכז מספק אתגרים ייחודיים בהיבט המקצועי, לצד תחושת סיפוק, משמעות ותרומה ממשית לביטחון המדינה. לפרטים נוספים אנא פנו אלינו דרך אתר שב"כ – למשרת חוקר AI כנסו לאתר.
לאתגר הטכנולוגי כנסו ל: http://www.shabakchallenge.com

עוד בנושא: