close menu

תכנית ההכשרה של Y-DATA: מה השתנה?

הכתבה בשיתוף Y-Data

עדכון 2023: קוד ההנחה החדש הוא MDLI2023 (הנחה ברישום).

בזמן שתעשיית הדאטה בישראל רק הולכת ומתפתחת, יותר ויותר אנשים מחפשים את כרטיס הכניסה לתחום. קורסים והכשרות הם התשובה של רבים לכך, ואחד הקורסים שהצליחו לצבור לעצמם שם בקהילה שלנו הוא התכנית של Y-DATA, אותה אנו מלווים זו השנה השלישית. ההרשמה לקורס פתוחה עד התאריך 10.8.2021 וגם הפעם יש לנו קוד הנחה המקנה לכם 1000 ש"ח הנחה- ML2021. ניתן להשיג מידע נוסף ולהירשם דרך הלינק הזה.

למי שלא מכיר, Y-DATA מבית יאנדקס (Yandex) היא תכנית להכשרת מדעני נתונים, שפונה למי שיש להם ניסיון משמעותי בתכנות ורקע אקדמי רלוונטי המבקשים לעשות הסבה לתחום. המחזור השלישי של התכנית מתקרב לסיום, ובאוקטובר הקרוב יפתח המחזור הרביעי שיכלול כ-50 סטודנטים, שירכשו כלים ויכולות שיאפשרו להם להשתלב בתעשייה עם סיום ההכשרה (ולעתים, אפילו במהלכה). השנה, התכנית אף מפעילה אקסלרטור קריירה שמלווה את הסטודנטים בתהליך חיפוש העבודה ומקנה להם כלים לייעול התהליך.

אחרי שנה כה מטלטלת, רצינו לבדוק מקרוב איך הצליחו החבר'ה ב-Y-DATA להתמודד עם השלכות הקורונה, איך התפתחה התכנית שלהם לאורך השנים ולמה החליטו שלא להמשיך רק בלמידה מרחוק. מעבר לכך, חשוב היה לנו לשמוע מה חושבים הבוגרים של התכנית עליה, וכיצד היא תרמה להם.

הראיון הבא עם קוסטיה קילימניק, מנהל תוכנית Y-DATA בישראל, ישפוך קצת אור על הנושא.

שנת הקורונה

בתור התחלה, אי אפשר להתעלם מההשפעה האדירה של הקורונה על החיים של כולנו בשנה האחרונה. כמו אוניברסיטאות ותכניות רבות אחרות, גם ב-Y-DATA נאלצו לעבור למתכונת מקוונת. יחד עם זאת, נראה שהמעבר היה די חלק. "התכנית היתה מותאמת היטב למעבר ללמידה מרחוק מן ההתחלה, ולכן צלחה אותו בקלות יחסית." מספר קילימניק. "ההרצאות שלנו הועברו והוקלטו בזום עוד לפני המשבר, והיינו רגילים לעבודה ותקשורת מרחוק הודות לסטודנטים וסגל שנמצאו במדינות שונות. בזכות המוכנות הזו, רמת הלימודים של הסטודנטים לא נפגעה."

קילימניק שיתף שהקלטת ההרצאות בתקופת הקורונה התגלתה כנכס משמעותי עבור תלמידי התכנית. "הקלטות איכותיות שזמינות לאורך זמן מאפשרות חזרה ובחינה מחדש של השיעורים במלואם שוב ושוב לאורך המסלול, והסתכלות באור אחר על אותם חומרים לאור הידע המשתנה. בנוסף, שימוש בהרצאות מוקלטות מאפשר לתת בקלות ובנוחות העשרה נוספת למעוניינים בחיזוק או העמקה נקודתיים."

עוד הוא מספר, שב-Y-DATA דווקא ראו בתקופת הקורונה המאתגרת כהזדמנות לשיפור ולמידה. בעקבות הלמידה מרחוק וההתאמות שנעשו לשם כך, צוות התכנית בחן אותה מחדש והחליט להוסיף כלים והיבטים חדשים לתכנית, כדי להעשיר את חווית הלמידה. "הוספנו מפגשי Q&A ותרגול מעשיים אונליין מול המרצה בנוסף לשעות ההרצאה הפרונטליות. מפגשים אלו התחילו בתור שעות קבלה מובנות של המרצים לצורך מתן תשובות בקשר להרצאות וש"ב, אבל צמחו לפלטפורמת קשר משמעותית, אליה מגיעים סטודנטים כדי לקחת חלק בשיח מעשי וממוקד, להיחשף גם למחשבות ורעיונות של סטודנטים נוספים, ולקבל הנחיה אישית מהמרצים והמתרגלים."

מהמסך לכיתה

למרות הצלחת התכנית המקוונת, ב-Y-DATA מתכננים לחזור להכשרה פרונטלית עם המחזור החדש, כאשר ההרצאות יועברו בכיתה המותאמת ללמידה היברידית. "לצד כל היתרונות והלקחים, אנחנו מאמינים שבסופו של דבר יש יתרונות ייחודיים ומשמעותיים בלמידה פרונטלית ובמפגשים פנים אל פנים. אנחנו רוצים שהסטודנטים שלנו יגיעו לקמפוס ויפגשו זה את זה בכיתה ובסביבת הלימודים, ויקבלו הזדמנות לעשות נטוורקינג עם הסטודנטים האחרים והסגל." אומר קילימניק.

חשיבות הנטוורקינג באה לידי ביטוי גם במשוב של בוגרים על התכנית. יונה, מדענית נתונים ב-SecuriThings, הגיעה לתכנית כאנליסטית נתונים. היא סיפרה שלדעתה הכלי החשוב ביותר שרכשה בתכנית הוא הנטוורקינג. "יצרתי קשרים חזקים עם הרבה תלמידים מוכשרים, שהיום עובדים כמדעני נתונים במגוון חברות ותעשיות".

יחד עם זאת, הכלים החשובים שנבנו בתקופת הקורונה לא הולכים להיזרק לפח. הגמישות שאפשרו הלימודים המקוונים מסייעת למגוון רחב של סטודנטים, חלקם סטודנטים בודדים שהגיעו מחו"ל עבור התכנית ויוכלו עכשיו להשתתף מרחוק. מעבר לכך, ב-Y-DATA מתכננים לשלב גם הרצאות אורח של מרצים בכירים מהארץ ומחו"ל, סדנאות ומפגשים און-ליין, כך שבהחלט לא תם עידן הזום והלמידה מרחוק.

מה השתנה בתכנית?

כאמור, השנה נפתח המחזור השלישי של התכנית. Y-DATA עברה כברת דרך, ורצינו לשמוע איך היא התעצבה והשתנתה מאז שהתחילה. לפי קילימניק, השינוי החשוב והמשמעותי ביותר הוא צמיחת הקהילה של Y-DATA שכוללת את הסטודנטים והבוגרים של התכנית, אנשי סגל ומעגל החברות בתעשיה ששותפות בפרויקטים.

"שמנו דגש על בנייה ופיתוח של ערוצי תקשורת ואינטראקציה יעילים לאור הצורך בעבודה ולימודים מרחוק לאורך רוב השנה. מה שהתחיל כבר שנה קודם ככלי עזר אקדמי, הפך לקהילת סלאק פעילה שמהווה את המוקד של התקשורת בין הסטודנטים, הסגל, המנטורים ושאר המעורבים, ומאפשרת מענה מהיר ותקשורת רציפה בין כל הנפשות הפועלות תחת קורת גג אחת." משתף קילימניק.

בעקבות משוב של הסטודנטים, תוספת חדשה לתכנית היא מגוון סדנאות ההעשרה שמועברות על ידי מומחים מהתעשייה. הסדנאות מקנות כלים עדכניים ומעשיים לסטודנטים שיעשו את צעדיהם הראשונים כמדעני נתונים בקרוב, וכוללות נושאים שישמשו אותם בעבודתם היומיומית. למשל, DevOps וMLOps, תכנון וניהול פרויקט דאטה, ו-best practices בלמידה עמוקה. לצד זאת, הוטמעו בתכנית מפגשים מעשיים רבים יותר וסדנאות live coding.

חידוש נוסף ומהותי במיוחד הוא אקסלרטור קריירה שפתחה Y-DATA. "היה חשוב לנו לתת מענה לכל הסטודנטים שהשקיעו את מיטב זמנם בלימודים לאורך השנה האחרונה וחיפשו כלים נחוצים להתמודדות עם המסע למציאת עבודה והשתלבות בתפקידי data science בתעשיה," מספר קילימניק על התכנית שנוצרה בזכות הניסיון שצברו בתכניות אחרות ובשיתוף הפעולה עם חברת Masterschool. מדובר בסדרת סדנאות קריירה המוצעות לראשונה לסטודנטים עם סיום ההכשרה המקצועית, שיקנו להם את הכלים הדרושים לצלוח את תהליך חיפוש העבודה. יש לכך ערך רב למי שמחפשים את תפקיד ה-Data scientist הראשון שלהם בתעשייה.

ב-Y-DATA מבקשים לשמור על קשר קרוב עם קהילת data science הרחבה בארץ, ולצד תכנית ההכשרה מעבירים קורסי קהילה מתקדמים (Adversarial Learning, Advanced Time Series) ומיטאפים שפתוחים לקהל הרחב באופן חופשי.

הכשרות ומסלולים נוספים

בשנה שעברה יאנדקס פתחה בארץ בוטקאמפ חדש ששמו Practicum. בהתחלה ההכשרה היחידה הוצעה בו היא עבור Data Analysts. "התחלנו עם שני מחזורים של Data Analytics כי יש ביקוש מאוד גבוה למקצוע הזה. זה לא משהו שמלמדים בתואר באוניברסיטה, לכן אנשים ממגוון רקעים מחפשים הכשרות איכותיות כדי להיכנס לתחום הזה." אומר קילימניק. לאחר השלמת שני מחזורים, התכנית התרחבה והיום מוצעים גם מסלולים עבור מדעי הנתונים ופיתוח ווב. התוכניות האלו נעשות בשיתוף עם Masterсlass, שמאפשרים לסטודנטים לשלם על ההכשרה רק לאחר סיום התכנית ומציאת עבודה בתחום.

קילימניק משווה את ההבדל בין הפרקטיקום ובין התכנית של Y-DATA כהבדל בין תואר ראשון ותואר שני. "בפרקטיקום אנחנו לא מצפים לרקע חזק בתכנות אצל המועמדים לתוכנית. הם לומדים פייתון מהתחלה ובהדרגה נכנסים לעולם של ניתוח נתונים ו-data science. לעומת זאת, מועמד Y-DATA טיפוסי מגיע משתי קבוצות אנשים: מהנדסי תוכנה עם ניסיון בתעשיה שמחליטים לעבור הסבה ל-data science, או בוגרים טריים של תארים מדעיים מתקדמים שכבר התנסו בעבודה עם נתונים במהלך המחקר שלהם אבל לא למדו ML בצורה מסודרת." נתון מעניין שאולי מדגים טוב הבדלים בין אוכלוסיות יעד של שתי התוכניות הוא שכ-20% מהסטודנטים של Y-DATA  כבר עובדים בתור מדעני נתונים כשהם מתחילים את הלימודים.

מבט מהצד השני: מה חושבים הבוגרים?

אחת נקודות החוזקה המשמעותיות של התכנית של Y-DATA היא פרויקטי הגמר של הסטודנטים, עליהם סיפרנו כבר בעבר. ואכן, ניכר שעבור מרבית הסטודנטים הפרויקט מהווה התרומה החשובה ביותר של התכנית.

גיא, בוגר התכנית ומדען נתונים ב-SentinelOne, מציין את הפרויקט בתעשייה כחלק החשוב ביותר של התוכנית. "את התיאוריה והניסיון המעשי של שיעור הבית עוד אפשר ללמוד לבד ברמה מסוימת, אבל את האפשרות לעשות פרויקט בחברה פעילה, עם מידע אמיתי ועדכני, שנוגע לבעיה עסקית אני לא יודע אם אפשר להשיג במקום אחר." עוד הוא מספר על החשיבות של הפרויקט בשלב חיפוש העבודה, עם סיום ההכשרה. "הפרויקט היה הדבר שדיברו איתי עליו הכי הרבה בראיונות. מראיינים מחפשים לראות איך התמודדת עם בעיה אמיתית, בעיה שכוללת בתוכה יותר ממודל שאתה בונה. התעסקות עם מידע אמיתי, והבעיות שלו, וקבלת החלטות אחרי המודל."

התרשמות דומה נרשמה גם אצל טל, בוגרת התכנית וראש צוות אלגוריתמיקה ב-Trigo. " החלק החשוב ביותר בתהליכי ראיונות הוא תיאור של פרויקט. הפרויקטים שנעשים במהלך התוכנית הם ברמה גבוהה מאוד ומאפשרים להציג בראיון העבודה את הידע התיאורטי שעל בסיסו מבוצע הפרויקט, ואת הניסיון הפרקטי שנצבר במימוש הפרויקט."

כמו כן, הפרויקט מאפשר לסטודנטים היכרות מקרוב עם תפקידו של דאטה סיינטיסט ביום יום. "הפרויקט בתעשייה מאפשר לראות התנהלות של פרויקט data science מתחילתו ועד סופו, החל משלב הכנת הדאטה, דרך אימון מודל ועד בדיקת הביצועים שלו. לעיתים הפרויקט כולל גם את הגדרת הבעיה. באופן הזה, צוברים ניסיון אמיתי בהובלה ופתרון של פרויקט data science, מה שעוזר גם בתהליכי הקבלה לעבודה וגם בכניסה לתפקיד," משתפת טל.

כל הבוגרים ששיתפו על חווייתם ציינו שהתכנית רחבה, עמוסה ומאתגרת, אך כל עוד הסטודנט מגיע עם מוטיבציה ורצון ללמוד הוא יוכל להפיק ממנה ערך רב, שילווה אותו בעתיד. "אני Data scientist ב-WIX, וכמובן הרבה מאוד תכנים שהיו לי בקורס עוזרים לי גם היום. בעיקר בתחום התיאוריה ואיך לגשת לבנות מודל בצורה נכונה, וגם מתי להשתמש במודלים 'פשוטים', ומתי כדאי להשתמש בדיפ בשביל בעיות מסוימות," מספר אנדרי, בוגר התכנית ומדען נתונים ב-WIX.

ככל הנראה, לא רק בוגרי התוכנית חושבים כך. גם המעסיקים שמגייסים אותם מתרשמים לטובה מהידע והיכולות שרכשו ב-Y-DATA. "בראש ובראשונה, קל לראות שבוגרי התכנית הם בעל רעב גדול למקצוע ורצון רב לגדול ולהתפתח בתחום." מספר שגב ארביב, מרצה ומנטור בתוכנית וראש צוות בסימילרווב שגייס כבר כמה בוגרים לחברה. "מעבר לאלו, המועמדים הפגינו כישורים אנליטיים חזקים והבנה מהותית הן של הביזנס והן של המודלים והנוסחאות שאיתן מדען נתונים עובד ביום יום."

לסיכום, נראה כי המחזור הנוכחי של יאנדקס ממשיך עם הסטנדרטים הגבוהים ומצליח לשלב בין האונליין ואופליין בצורה מצוינת. ההרשמה למחזור הרביעי של התכנית פתוחה עד התאריך 10.8.2021 גם הפעם יש לנו קוד הנחה המקנה לכם 1000 ש"ח הנחה- ML2021. ניתן להשיג מידע נוסף ולהירשם דרך הלינק הזה.

עוד בנושא: