הדאטה שמניע את גלגלי המהפיכה: זו הסיבה שאינטל קונה את Moovit

לפני זמן קצר, בחשיפה של דה מרקר, עלה כי ענקית הטכנולוגיה אינטל עתידה לרכוש את חברת מוביט הישראלית בעלות של לא פחות ממליארד דולר. ברגע שהידיעה עלתה לאוויר נשאלה מיד השאלה: מה הקשר בין חברת שבבים לבין אפליקצית תחבורה ציבורית? כפי שאתם יכולים לדמיין: דאטה. והרבה ממנו.
נתחיל ונציין כי לאינטל לא באמת משנה אם קו 5 הגיע בזמן או לא. אינטל מעוניינת בתמונה הרחבה יותר שמוביט יוצרת על מצב התחבורה בערים שונות בעולם. מוביט מספקת את המידע החיוני הזה לעיריות וממשלות ברחבי העולם ובכך עוזרת להן לתכנן יותר טוב את המרחב האורבני ולהפחית את העומס על הכבישים.
מידע גולמי זה הכרחי מאוד למיצוי הפוטנציאל ברכישה ישראלית אחרת שאינטל ביצעה: מובילאיי. החברה הירושלמית שועטת קדימה להקמה של שירות מוניות מבוסס כלי רכב אוטונומיים. ומכוניות אוטונומיות ברמה גבוהה מאוד, שיכולות להתמודד עם אתגרי הכביש הן רק חלק אחד מהמשוואה פה.
כדי להגשים חזון זה אינטל צריכה גם להבין את התמונה המלאה של הכבישים, הפקקים והעומס בערים. לא באמת ניתן לגרום לצי של רכבים לנסוע במסלול אופטימלי אם חסרה התמונה המלאה של האינטראקציות השונות בין כל השחקנים במרחב העירוני. מוביט, אשר לה מאות מיליוני משתמשים מרחבי העולם, יכולה לספק לה תמונת מצב חיה ומדויקת – כזה שתאפשר ליצור אופטימזציה מדהימה לרכבי ההסעים של מובילאיי. באמצעות המידע ממוביט, מובילאיי תוכל לדעת אילו מסלולים עמוסים, אילו דרכים עדיפות על קהל הנוסעים, היכן נוצר פקק בזמן אמת, מה שעות העומס ועוד אינספור תובנות קריטיות לשירות כמו זה שמובילאיי מתכננת.
חשוב להדגיש, המידע של מוביט לא יגרום לרכב האוטונומי לזהות הולכי דרך או הפרעות בכביש באופן מדויק יותר, ועל כן הוא גם לא צפוי להפוך אותו לבטוח יותר. המידע הנ"ל יאפשר למובילאיי להבין בצורה עמוקה יותר את הנעשה בתוך הערים הצפופות והמורכבות ביותר בעולם. והמידע הזה ישפר בעקיפין את היעילות של כלי רכב האוטונומיים שיעשו שימוש בטכנולוגיות ובמידע של אינטל . שיפור ביעילות משמעו בעיקר תמריץ משמעותי לאימוץ מהיר יותר של הטכנולוגיה.
לצד כל אלה, המידע של מוביט יכול לסייע למובילאיי למפות ערים שלמות ולהסתמך על רובד מידע נוסף בעת תכנון מסלול נסיעה. מיפוי הערים הוא שלב מאוד קריטי לחדירה של רכב אוטונומי כזה או אחר לשוק כלשהו. לפני כל השקה של רכב אוטונומי באזור מסוים נעשית עבודת מיפוי מאוד עמוקה במגוון רחב של אמצעים וחיישנים כדי להכיר את הרחובות של כל עיר ועיר, ברזולוציה הגבוהה ביותר האפשרית. כך למשל עשתה גם יאנדקס בתל אביב לפני שהפעילה בנסיעות מבחן את הרכב האוטונומי שלה. המידע ממוביט יוכל להקל על תהליך המיפוי הזה ואולי אף לקצר אותו באופן משמעותי.
מעל כל זה, רכישה זו מסמלת שאינטל הולכת על כל הקופה ולא מסתכלת על כלי הרכב האוטונומי כעל גורם בודד, אלא מנסה להבין כיצד היא יכולה לפרוש רשת שלמה של כלי רכב כאלה בערים שונות, ולעשות את זה באופן שיצדיק את הניסוי בטכנולוגיה.
ההסתכלות הרחבה משנה את כל ההתמודדות והאסטרטגיה עם אתגר הרכב האוטונומי. הדגש הוא לא רק איך הרכב נוסע ועד כמה הוא נוהג "חלק", אלא ישנה הסתכלות של כמה רמות למעלה, המנסה להבין כיצד לגרום לסינרגיה מושלמת בין כמה מאות ואולי אלפי כלי רכב.
ונקודה אחרונה למחשבה, מידע עירוני הופך להיות קריטי לחברות הפועלות בתחום כלי הרכב האוטונומיים. לא לחינם, יותר ויותר סטארטאפים מנסים להבין איך לאסוף, לנתח ולהשתמש במידע אורבני. רק בשבוע שעבר דווחנו על הגיוס המרשים של חברת נקסר הישראלית, אשר הציגה גם בגאון את המפה החיה שלה בה היא יכולה לספק מידע ויזואלי על אזורים רבים בארה"ב (ישנן ערים בהן נקסר רואה כל צומת מרכזית בכל כמה דקות). רכישה זו של אינטל עשויה להתחיל מירוץ חימוש חדש שיעסוק בדאטה החבוי של הערים הגדולות בעולם.