close menu

4 נקודות לסיכום שנת 2023 בתחום ה-AI

שנת 2023 הייתה שנה מכרעת בתחום ה-AI. לא צריך להיות מומחה גדול בתחום כדי להבין זאת. ההכרזה של ChatGPT בסוף השנה הקודמת טרפה לחלוטין את הקלפים בתחום מה שהוביל למעורבות של שחקנים שונים בכל העולם. סטארטאפים, חברות ענק, גופי מחקר ועוד החלו לשעוט קדימה ולעבוד על הפיתוחים משלהם נוכח ההייפ המטורף לו זכה כל התחום מחדש.

היו לנו הרבה הכרזות מעניינות בשנה החולפת ובמקום לעשות רשימה כרונולוגית, החלטתי לעשות סוג של סיכום שיציף 4 נקודות עיקריות שלפי דעתי סימנו יותר מהכל את שנת 2023 בתחום ה-AI. כמובן שאשמח לשמוע גם את דעתכם.

1. שנת ההיתכנות:

נתחיל דווקא מהסוף. שנת 2023 תיזכר כשנה בה הבנו שהרבה פיתוחים שלא חשבנו שהם אפשריים התגלו כאפשריים. ברגע ש ChatGPT יצא בסוף 2022 לאוויר העולם פתאום השתחררה נעילה כלשהי ברמה התודעתית. זה גרם לשנת 2023 להיות השנה בה חברות הבינו שאולי גם להן שווה לנסות. בין רגע חברות הבינו שיש אתגר גדול שאנחנו עוד רחוקים מלפצח אותו. אם פעם זה היה בגדר בלתי אפשרי, ב-2023 ראינו הרבה דוגמאות לאיך דברים פתאום מתחילים להיתכן.

כמובן שזה לא היה נחלתן של חברות ענק בלבד. לפתע ראינו גם חדשנות מטורפת גם מחברות קטנות יותר או שפשוט שחקנים נוספים נכנסו לתחום. עבורי, כל התחרות הענפה שנוצרה בעולם ה-AI וההבנה שאפשר להתחיל ליצור מודלים מתקדמים ,גם אם לא מדובר על תאגיד גדול, היא לב ליבה של 2023. בשנה הזו ראינו הרבה חברות גדולות וקטנות נכנסות למירוץ הזה ומדהימות אותנו עם המודלים שלהן.

2. שנת המולטימודאליות

למי שלא מכיר, מולטימודאליות בפשטות זו היכולת של המודל לקבל כמה סוגי קלטים. בהתחלה היינו רגילים שעם ChatGPT למשל אנחנו יכולים לדבר רק עם טקסט אך בהמשך יכלנו להוסיף לו גם תמונה וגם אודיו. בשנה הזו ראינו את הכוח של מודלים מגוונים שיכולים להבין בצורה טובה יותר את העולם. המודלים קיבלו “חושים” נוספים והתפרסמו שלל עבודות בתחום שאפילו לוקחים את העולם תוכן הזה לקצה. ראינו מודלים שיודעים לנתח תנועה, חום, אודיו, טקסט, תמונה ועוד. אנחנו עוד רק מגרדים את היכולות של התחום הזה אבל ללא ספק הסכר שנפרץ בשנת 2023 ילווה אותנו לעוד הרבה שנים.

אני מרבה לכתוב על זה ברמה האישית ומאמין שזו פריצת דרך משמעותית שעוד טרם הבנו אותה לגמרי. כנראה שב-2024 נראה יותר שימושים לכך ולצד הפיתוחים המחקריים, נראה גם לא מעט מוצרים שממסחרים בצורה טובה את הטכנולוגיה.

3.שנת הקוד הפתוח

hugging face LLM leaderboardאחד האלמנטים המפתיעים ביותר של 2023 היה הצמיחה של קוד פתוח בתחום ה-AI. החל ממרכז המחקר TII באמירויות שחשף לנו את מודל פאלקון שהיה הכי חזק בשעתו ועד לחבר’ה החדשים בשכונה: מיסטרל – שחשפו לנו מודלי פתוחים חזקים במיוחד. כמובן שאי אפשר להתעלם גם ממטא ששחרה המון מודלים פתוחים חזקים, גוגל שחשפה גם היא מודלים במגון נושאים ולצידן מיקרוסופט עצמה שחררה כמה מודלים לקהל הרחב.

מצד אחד ראינו יוזמות של גופים קטנים יותר מצליחים לשחרר מודלים חזקים בקוד פתוח ומנגד גם חברות הענק עצמן גם שחררו לא מעט מודלים טובים באופן חופשי. בשנת 2023 המודלים הפתוחים העצמאיים הצליחו לשבור שיאים ולהתחיל לזנב ביכולות של GPT4 ואט אט המודלים האלה הפכו להיות מספיק חזקים כדי להתבסס עליהם. מי היה מאמין שעוד בשנת 2023 נגיד לרמות של GPT3.5 בקוד פתוח.

4. שנת הגאופולטיקה

כל מי שקורא אותי בשנים האחרונות יודע שאני מרבה לכתוב על תחום ה-AI גם בהקשרים גאופוליטים ועל המקום של AI בין מעצמות שונות בעולם. השנה דברנו הרבה על הסינים ומה שהם עושים, האירופאים חיממו מנועים בתחום וגם אפילו על כל מה שקורה כאן במזרח התיכון.

בשנה הזו הבנו יותר מתמיד ש-AI הוא כאן כדי להישאר ושהוא תופס מקום מרכזי בבמת העולם. מנהיגים מכל הגלובוס שמים דגש על הטכנולוגיה הזו ומשקיעים מאמצים רבים כדי לשמר את הכוח שלהם בתחום (או להתחיל לבנות אותו). השנה סאם אלטמן קפץ לביקור בן מדינות, האמירויות הגיעו לקדמת הבמה עם מודל שפה חזק משלהם ואפילו האירופאים הציבו מתחרה ראוי לחברת OpenAI.

סיכום:

שנת 2023 לחלוטין תיזכר כאחת השנים המכריעות בתחום ה-AI. הרבה טכנולוגיות הגיחו לעולם והבסיס להרבה פיתוחים שנשמע עליהם בעתיד הונחו בשנה החולפת. עכשיו נותר לנו לחכות ולראות מה 2024 תזמן לנו ואילו פיתוחים מסעירים וחדשים נזכה לראות בעתיד.

עוד בנושא: