close menu

הכירו את YDATA בגרסת 2022: כל העדכונים על תוכנית ההכשרה למדעני נתונים

הכתבה בשיתוף Y-Data

עדכון 2023: קוד ההנחה החדש הוא MDLI2023 (הנחה ברישום).

כמידי שנה אנחנו עושים שיתוף פעולה רחב עם Y-DATA, השנה נעסוק בכתבה בשינויים בקורס ונחשוף את מסלול ה-B2B החדש שפונה למעסיקים שרוצים להעניק כישורים נוספים לעובדים שלהם. כבכל שנה, גם הפעם אנחנו מעניקים לכם קוד הנחה ייעודי שיספק לכם 1,000 שקל הנחה ברישום הקורס – הקוד הוא: MDLI22. ניתן להשיג מידע נוסף ולהירשם דרך הלינק הזה (ההרשמה מסתיימת ב-31.7.2022).

עבור אלו שלא מכירים את Y-DATA, נפרט קצת על התוכנית ומה הייחודיות שלה. Y-DATA היא תוכנית לימודים מעמיקה בת 8 חודשים שמקנה למשתתפיה ידע וכישורים מקצועיים בתחום מדעי נתונים המאפשרים להם להשתלב בשוק ההייטק הישראלי. התוכנית פונה לשלוש אוכלוסיות עיקריות: – מהנדסי תוכנה או אנליסטים עם רקע טוב בתכנות, בוגרי תארים מתקדמים באקדמיה שהחליטו לעבור לתעשיה ובוגרים טריים של תואר ראשון בהנדסה או מדעי מחשב.

התוכנית פועלת מ2018 והכשירה כבר מעל 200 בוגרים, בינהם מספר רב של מקרי הצלחה וY-DATA מדווחים על כך ש-90 אחוז מהבוגרים שלהם משתלבים בחברות מובילות בתעשייה. אם אתם רוצים מידע נוסף על הקורס שלהם, אני ממליץ לכם לבדוק את כתבות העומק שהכנו עליהם בשלוש שנים האחרונות (כאן, כאן וכאן).

מסלול B2B עבור עובדים בחברות

השנה נרצה להתרכז בכתבה דווקא במסלול חדש שנפתח עבור ומעסיקים שרוצים להעניק לעובדים שלהם  סט כלים חדש שיאפשר להם לעשות  שינוי תפקיד בתוך הארגון. כדי ללמוד עוד על הנושא קיימנו ראיון עם אילן שנקר, מנהל מרכז הקריירה החדש של Y-DATA, שיסביר לנו על המסלול החדש וגם על השינויים שנעשו מאז המחזור האחרון.

תחילה שאלתי את אילן על המסלול החדש שפונה למעסיקים והוא הסביר כי "השנה לראשונה ייפתחו מסלולי B2B למעסיקים שיאפשר לשלוח עובדים שלהם ללמוד ב-Y-Data ע״י מתן מלגת לימודים מלאה או חלקית, תוך יישום פרויקטי גמר בתוך החברה עצמה".

אילן אף הרחיב והתייחס לתוכנית בצורה רחבה יותר: "בימים אלה אנחנו מייצרים ארגז כלים שיאפשר למעסיקים לשתף פעולה איתנו. הרעיון שעומד בבסיס הכשרות עובדים הוא פשוט:

בחברות רבות מתחדדת היום התובנה כי הפתרון למצוקת כוח אדם לא נמצא בגיוס עובדים אלא בשימור ופיתוח עובדים. השקעה בכישורים והתמקצועות של עובדים היא הבעת אמון גדולה של מעסיקים וראשי צוותים בעובדים שלהם ותסייע לשמר עובדים בתוך החברה". עוד הוסיף אילן נקודה חשובה שאולי ברורה לכולנו אבל כל כך קריטית בעולם התעסוקה של ימינו: "העובד מתקדם, מתפתח ומרגיש מוערך, והמעסיק קיבל עובד  מיומן שישאר בחברה ויהפוך למקור ידע."

מה שמיוחד במסלול הזה, הוא ההיכרות העמוקה של העובד עם החברה והמוצרים שלה, מה שיכול ליצור אימפקט מהיר עם הכישורים החדשים שהוא מקבל. "יש עובדים עם חשיבה אנליטית מעולה ונסיון בדאטה שפשוט צריכים דרך סדורה ואיכותית ל-Upskilling על מנת לעסוק ב-Research, Data Engineer MLOps, Data Science ועוד" ציין אילן.

דאטה מהשטח

בכל שנה אנחנו מקבלים הרבה שאלות ותהיות על הקורס עצמו ועל ההשתלבות בשוק התעסוקה לאחריו. לכן, ההחלטנו להוסיף לכתבה גם ראיון עם בוגר הקורס וגם לצידו מרצה בקורס. שניהם יוכלו לספר כל אחד על החוויה שלהם וכיצד הם רואים את שוק התעסוקה כיום.

תחילה שאלנו את בוגר הקורס, אורי גוטליב, פיזיותרפיסט לשעבר ומדען נתונים ב-Clalit Innovation בהווה על הדרך בה התחיל וכיצד בחר בקורס של Y-DATA. "התחלתי את הקריירה שלי כפיזיותרפיסט, ועבדתי כמה שנים כקלינאי. התחלתי להתעניין בסטטיסטיקה וניתוח נתונים במסגרת מחקר בתחום. בהמשך התחלתי גם ללמוד פייתון מתוך סקרנות. השילוב בין פייתון לניתוח נתונים הוביל אותי לחשוב על תחום ה- Data Science" הסביר גוטליב.

לאחר שהסקרנות מתחום ה-Data Science גברה, החל גוטליב לנסות להבין כיצד הוא יוכל להתמקצע בתחום ולא פחות חשוב: כיצד יכול להשיג את העבודה הראשונה שלו כמדען נתונים בתעשייה. "בחרתי בY-Data לאחר התייעצות עם חברים לגבי תכניות לימודים קיימות, בזכות הלו"ז של התוכנית שהתאים לי, ובזכות האפשרות לצבור ניסיון אמיתי בפרויקט הגמר. התוכנית נתנה לי הרבה ידע וכלים בתחומים שונים של עולם ה-data science. החומר שלמדנו כיסה את כל השאלות שנשאלתי בראיונות עבודה בהמשך ,ויותר,  מה שאפשר לי להרגיש שאני לא סתם עוד ג'וניור, אלא שבאמת יש לי את הכלים להביא תועלת בכל מקום שבו אתחיל לעבוד" סיכם גוטליב.

גם שגב ארביב, ראש צוות דאטה בסימילרווב מתייחס לסט הכישורים הנדרש ממדען נתונים: "בשנים האחרונות חברות פחות ופחות מסתכלות על התואר האקדמי כלשעצמו והן יותר בגישה של 'תראו לנו את סט היכולות שרלוונטי לתפקיד'. בתור אחד שהיה ער לגישה הישנה, היום אני מבין את הצורך בהכשרה המדוייקת של Data Scientists, את היתרון של מועמדים שמגיעים מרקעים שונים ומגוונים, והטמעתם המהירה במקומות מפתח ברחבי התעשייה". 

בוגרי Y-DATA בסימילרווב

ארביב אף התייחס לצדדים הפרקטים יותר של גיוס וסינון מועמדים וסיפר על היתרון שהוא רואה ב- Y-DATA: "במבחן התוצאה, לא מעט בוגרי Y-Data עברו את כל שלבי הראיונות הטכניים והתיאורטיים והפכו מועסקים אצלנו בחברה, וזה כבר מעיד על איכות התכנית והתכנים המועברים בה. כמנהל מגייס, אני רואה שהבוגרים קיבלו הכשרה מסיבית הן בפן התיאורטי והן בפן המעשי. אחת מגולות הכותרת היא שמשתתפי התכנית עובדים יחד עם חברות מובילות מהתעשייה במשך כחצי שנה, ומתנסים בעצמם בפרוייקטי DS end-to-end, עם כל הקשיים הנלווים לכך. בדרך זו הם מקבלים קונטקסט ביזנסי ומוצרי – והבעיה הופכת מתרגיל בתנאי מעבדה לנסיון hands on בתעשיה. אני חושב שעל ידי כך הם מקבלים את התמונה המלאה של עבודה בתחום הדאטה סיינס".

ולקראת סוף הראיון, שאלנו את ארביב את אחת השאלות הגדולות ביותר שמעסיקה ככל הנראה הן את הסטודנטים והן את החברות עצמן:  "מה יש לך לומר למעסיקים שמפחדים לשלב ג׳וניורים?"

לשאלה זו התייחס ארביב בצורה רחבה והסביר לנו את משתנו: "תחת הכובע השני שלי כמרצה, ב-Y-Data יצא לי להתקל בסטודנטים מאוד חריפים ומכל הרקעים: כאלו שעבדו עשור כמפתחי תוכנה, בעלי דוקטורט ואנשי אקדמיה, וגם בוגרי תואר ראשון מדעי בראשית דרכם – לאנשים אלו אין בהכרח התנהלות של ג׳וניור. 

ג׳וניור מבחינתי סך הכל מציין שזה העיסוק הראשון שלהם בתחום. יש להם את הפוטנציאל להגיע הכי רחוק, והם אלו שיבנו את האלגוריתמים והמודלים המתקדמים ביותר.

לראייה, יש סטודנטים שתוך שנה הפכו לסיניורים וכעבור שנה עד שנה וחצי הפכו לראשי צוותים. אי אפשר שלא להתרשם מכך, ואני גאה לקחת חלק בתכנית שמכשירה את הדור הבא של מדעני הנתונים".

דאטה דריפט

לקראת סיום הראיונות חברנו למרים חודרקר, המנהלת האקדמית של YData, ורצינו לדבר איתה על השינויים שחלו בעקבות הקורונה וכיצד הם מעדכנים את הסילבוס בהתאם להתפתחויות בשוק.

תחילה התייחסה מרים למצב הלמידה היום בעידן הפוסט קורונה ולשאלה שלנו האם הקורס ימשיך במתכונת היברידית: "התשובה הקצרה: כל הקורסים ימשיכו להתקיים במתכונת היברדית. אנחנו אומנם מאמינים גדולים בערך של מפגש פרונטלי, אבל הלקחים שנלמדו בתקופת הקורונה נשארים איתנו. למידה מרחוק מנגישה את התכנית שלנו לקהלים רחבים יותר, מעובדים המועסקים בחברות, לבעלי משפחות, אנשים שחיים מחוץ לתל אביב ואפילו גרים בחו״ל, מי שנמצאים בנסיעות תכופות ואנשים המתקשים להתנייד פיזית. למידה מרחוק מאפשרת לנו טווח רחב יותר של מרצים, כרגע למשל שניים מקורסי הבחירה שלנו הם אונליין משום שהמרצים בחו״ל".

השאלה הבאה שלי הייתה סביב התכנים החדשים שיכנסו לקורס השנה ועל הדרך שבה הם דואגים לעדכן את הסילבוס מעת לעת. "התכנים שלנו מתעדכנים כל שנה בהתאם למשוב הלומדים ובוגרי התכניות שהשתלבו בשוק התעסוקה. מבחינת ראיונות, הדבר הכי מועיל היה ונשאר הפרויקט גמר אם כי הוספנו תרגילים של שאלות ראיון, תחרויות, התנסויות פרקטיות עם משימות מעשיות ואנחנו מרחיבים את ההכרות וההתנסות עם כלי MLOPS" הסבירה מרים.

חשוב להדגיש כי כל השינויים הללו נעשו בעקבות הסתכלות על מה שקורה בתחום, ושיחות עם בוגרים משנים שונות שמעדכנים אילו נושאים רלוונטים כעת עבורם בעבודה ובהתפתחות הקריירה שלהם. לצד כל אלה, עודכנו נושאים חדשים בתחום ה-DL ואף הוספת דגש על תחום ה-NLP שצובר תאוצה בשנים האחרונות.

מלבד הוספת החומר הלימודי, השנה הסטודנטים יזכו גם לכמה קונספטים לימודיים חדשים. על כך מרים הרחיבה בשיחה איתנו: " למשל הוספת foundation tracks שבהם אנחנו סוקרים use cases ומנתחים אותם לעומק, בין אם זה בעולמות vision או nlp. לצד זאת שדרגנו השנה והכנסנו את הקונספט של סמינר המחקר , כך שכל הסטודנטים מציגים, מיישמים ומבקרים מאמרים מרכזיים וזאת לצד הצגה של מאמרים נוספים ע"י מומחים מהתעשיה.

זאת רשימה קצרה של השינויים העדכונים שנעשו במהלך הקורס, אך חשוב להדגיש כי העדכונים לא נעשו רק בקורס עצמו אלא גם ביום שאחרי הקורס. ב-Y-DATA מאמינים שמאוד חשוב ליצור המשכיות לבוגרים ולכן מציעים לבוגרים להצטרף לקורסי בחירה מתקדמים והשנה הם הקימו גם מרכז בוגרים שאמור לשמור על ההתפתחות המקצועית של בוגרי התוכנית.

אילן , ראש מרכז הקריירה של Y-DATA הסביר כי "כמרכז קריירה אנחנו עובדים עם סטודנטים על ההכנה האישית שלהם לשוק התעסוקה, מה שמכונה בשפה המקצועית ,מסוגלות תעסוקתית (Employability), ומצד חברות שותפות בתעשייה אנחנו מייצרים פתרונות שיעזרו למעסיקים לאתר, לבחון ולקלוט עובדים חדשים בוגרים שלנו בצורה שקופה וברורה".

לסיום, כמידי שנה אני ממליץ לכל מי שרוצה להעמיק בתחום ה-Data ולצבור סט כישורים חדש לבדוק את הסילבוס ואת פרטי הקורס. לצד האפשרות להירשם באופן עצמאי, ישנה השנה אפשרות לקבל את המימון לקורס דרך המעסיק וזה פותח הרבה הזדמנויות למעסיקים לקדם את העובדים שלהם ולהכניס ידע חדש לארגון. 

אני מזכיר שגם השנה יש לנו קוד הנחה עבורכם: MDLI22 ואתם מוזמנים להשתמש בו עד סוף ההרשמה ב-31.7.2022.

עוד בנושא: