close menu

ארבעה טיפים שיעזור לכם לבחור את קורס ה-Machine learning הפרונטלי הטוב ביותר עבורכם

אני מקבל לא מעט פניות מחברי הקבוצה שמחפשים הכוונה לקורס או הכשרה פרונטליים כלשהם בתחום של Machine Learning. בעקבות ההתעניינות העולה וגוברת בתחום, צצו לא מעט יוזמות כאלה או אחרות המציעות ללמד אתכם את רזי המקצוע ואף להכין אתכם לשוק התעסוקה. לאחר לא מעט בקשות סיוע ועזרה, בעיקר בהודעות פרטיות או שיחות אחד על אחד, החלטתי לרכז כמה מהתובנות שאני משתף עם כל מי שבוחר להתייעץ איתי בנוגע לקורסים השונים הקיימים בשוק.

לפני שאנחנו צוללים פנימה אני אציין מספר נקודות חשובות מאוד שיש לקחת אותן בחשבון. הנקודה הראשונה היא שמדובר על דעתי האישית בלבד, אשר מבוססת על שיחות שקיימתי הן עם מעסיקים שונים והן עם חלק לא קטן מהגופים שעומדים מאחורי הקורסים הללו. הנקודה השנייה, ואולי החשובה ביותר, היא שאין קיצורי דרך. מרבית האנשים שעוסקים בתחום הגיעו אליו לאחר שלמדו תואר מתקדם השייך לעולם המדעיים המדויקים (עם עדיפות למדמ"ח). אם אתם מגיעים מעולם אחר לחלוטין תצטרכו לעשות לא מעט השלמות כדי להגיע למצב שבו אתם יכולים להתחיל לעסוק בתחום – אך גם לכך ראינו תקדימים. הסיבה שאני מדגיש את חסמי הכניסה היא כדי לפזר את שלל ההבטחות שחלק מבעלי הקורסים זורקים באוויר. השוק אומנם צמא לאנשים איכותיים, אך עדיין המעסיקים לא מוכנים להתפשר על הרמה של המועמדים השונים.

הנקודה השלישית היא כי מרבית המידע הרלוונטי זמין וקיים באינטרנט בצורה חופשית ונגישה לכל. בעבר פרסמתי רשימה של קורסים מקוונים שהומלצו על חברי הקהילה, אשר זמינים בחינם באופן מלא כולל הסילבוס, המצגות, תרגילי הבית ועוד. דוגמא אחת מצוינת לכך הוא הקורס של סטנפורד המככב מזה זמן רב בראש מצעד הקורסים בתחום ה-Deep Learning. לא לחינם בחרנו להעביר דווקא אותו בקורס ההתנדבותי שאנו מעבירים לקהילה. הקורס הנ"ל הוא דוגמא מצוינת לשפע המידע הזמין ברשת, כאשר מידי חודש מתפרסמים עוד ועוד קורסים פתוחים לקהל שמנגישים תחום כזה או אחר בעולם התוכן שלנו. אם קורסים אינם דרך הלמידה המועדפת עליכם, תשמחו לדעת שיש גם ספרים מומלצים בתחום שיכולים לסייע לכם להיכנס לתחום לצבור ידע תיאורטי ופרקטי. כל זאת ועדיין לא ציינו את הקורסים בתשלום באתרי הלמידה האונליין הגדולים בעולם שכולם כאחד מציעים שלל קורסים בתחום.

לסיכום, באם בכל זאת אתם מעוניינים בקורס פרונטליי, בין אם זה עבור המסגרת, התוכן בעברית, הלמידה בצוותא או אפילו החניכה האישית – ככל הנראה ישנם קורסים שיתאימו לכם. עכשיו נשאלת השאלה, כיצד לבחור את הקורס הנכון עבורכם. לשם כך סיכמתי מספר נקודות שיכולות לשפוך אור על התהליך עצמו ולסייע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור הקריירה שלכם.

1. מרצים וסילבוס

הדבר הראשון, ואולי הטריוויאלי ביותר, שיש לעשות כאשר בוחנים קורס הוא לבחון את סגל המרצים ואת הסילבוס הקיים באתר הקורס. בדקו ביסודיות מי מעביר את ההרצאות לאורך כל הקורס ומה הניסיון של המרצים השונים. אתם תרצו כאלה שידעו להעניק לכם את הידע התאורטי והאקדמי על מנת לצבור בסיס חזק – בסיס שיש לו חשיבות רבה אצל לא מעט מהמעסיקים. לצד הנחה זו, תרצו גם אנשי תעשייה שיודעים לתרגם את כל מה שלמדתם לעולם האמיתי ואפילו להסביר לכם איך להעביר את המודל שהכנתם לפרודקשיין. חשוב שסגל המרצים ידע להביא מענה לשני האלמנטים החשובים הללו מאחר ולהם חשיבות רבה עבור מי שרוצה למצוא עבודה חדשה או לבצע שינוי קריירה משמעותי. לשמחתנו, בעידן האינטרנט, מאוד קל למצוא מידע אודות המרצים, ואף לבחון את היסטוריית התעסוקה/מחקר שלהם ובכך לנסות להבין האם יוכלו לספק לכם את הערך הנדרש. עוד טיפ קטן, חפשו גם כאלה שיש להם ניסיון בהוראה או כאלה שלימדו במוסדות לימוד שונים (לא בהכרח באקדמיה). זכרו, ידע בתחום לא מבטיח יכולת גבוהה בהעברת הידע.

לצד המרצים, העוגן הנוסף שיש לכם בעת בחינת הקורס הוא הסילבוס. מסמך זה אמור לאגד את כל הנושאים והטכנולוגיות אותם תלמדו במהלך הקורס ואולי אף יכלול התייחסות בנוגע לפרויקטי גמר או מטלות לאורך הקורס. חשוב לבחון את הסילבוס ולעבור עליו ביסודיות בכדי להבין האם הוא בכללותו יוכל לספק לכם את הידע הנדרש לעמידה ביעד שהצבתם לעצמם. מה לעשות אם אין לכם מושג מה כתוב בסילבוס ואם המונחים השונים נראים לכם כמו סינית?

במקרה זה אפשר לתקוף את הבעיה הזו בכמה אופנים: הדרך הפשוטה ביותר היא להתייעץ עם חבר או מכר שיש לו הבנה או ידע בנושא. אם זה קרוב משפחה שעוסק בתחום, חבר מהצבא או אפילו קולגה מהעבודה שנמצא כבר עכשיו בתחום – רוב מי שחי ונושם את המקצוע יוכל לספק לכם כמה תובנות על הסילבוס. אם זה לא מספיק, נסו להקביל את הסילבוס לקורסים אחרים שיש בשוק או אפילו לקורסים אחרים הקיימים באינטרנט (זוכרים את רשימת הקורסים המומלצים ממקודם?). במרבית הקורסים ישנם אותם אלמנטים בסיסיים והשוואה בין כמה תוכל להעניק לכם תמונת מצב מעודכנת על הנושאים החמים בשוק. אם המשימה הזו עברה ללא הצלחה ואתם לא בטוחים האם הסילבוס אכן מכיל את כל הנושאים החשובים ביותר, כנסו ללוח משרות ונסו להבין את ההלך רוח במשרות השונות ובמיוחד באלו שמעניינות אתכם. עברו על הדרישות ועל תחומי האחראיות השונים ונסו למצוא התאמה בין התוכן שמופיע בתיאור המשרה לבין זה שמופיע בסילבוס. אם הצלחתם למצוא חפיפה כלשהי כנראה שאתם בכיוון טוב.

2. אג'נדה

לאחר שבחנתם את הקורס והסילבוס, לכו לרגע אחורה והביטו על המוסד בו תרצו ללמוד ונסו להבין מה האג'נדה העומדת מאחוריו. נסו לוודא שמוסד הלימוד לא מפציץ אתכם בהבטחות גרנדיוזיות יותר מידי או בהתיימרות להפוך אתכם לחוקרים מבוקשים בתחום או כל מיני סופרלטיבים אחרים שנועדו להאיץ את המכירות. דרך אגב, זו אחת הסיבות שהקמנו את הקורס ההתנדבותי שאנחנו מעבירים להקהילה – רצינו ליצור קורס שיהיה נטול מכל שיקול שהוא לא הקניית ידע ועזרה לאנשים. בהקשר הזה, נסו להבין האם מדובר על פס יצור של הכשרות (למשל על פי גודל הכיתה ויחס המתרגלים-סטודנטים בכל מחזור) או שמא מדובר קורס שבאמת רוצה להכשיר אתכם ולהעניק לכם את הידע הנדרש.

חשוב לי להדגיש כי אין כל פסול בלהרוויח כסף או בלהקים עסק שכל תכליתו הוא ליצור קורסים מסוג זה – להפך, אני מעודד יוזמות מסוג זה. ישנם יוזמות מסחריות כאלה מצוינות וישנן אפילו ארגונים ללא מטרות רווח שעוסקים בתחום. בכל בחירה שתעשו, בדקו נא היטב את האג'נדה ותפיסת העולם של המוסד המדובר.

3. שיחות עם בוגרים

אין חכם כבעל הניסיון. לכן, תמיד עדיף לשוחח עם בוגרים שכן עברו את התכנית ויוכלו לספר לכם מנוקדת מבטם על היתרונות והחסרונות של הקורס. במרבית אתרי הקורסים ישנו חלק שמציג את בוגרים הקורס השונים ואפילו את החברות אליהן התקבלו בעקבות הקורס. חפשו את הבוגרים בפייסבוק או בלינקדין ושלחו להם הודעה המבקשת לשוחח עמם בנוגע לשאלות שיש לכם אודות הקורס שהם עברו. אני נוטה להאמין שמרבית האנשים, ועוד כאלה שמופיעים באתר החברה, כן ישמחו לדבר אתכם ולהעניק לכם מידע נוסף ואפילו לחשוף כיצד הקורס רץ בפועל. בהקשר זה יש לקחת גם את דבריהם בערבון מוגבל מאחר והם ככל הנראה המצטיינים של הקורס אשר נבחרו בקפידה להצטרף לרשימת בוגרים המוצגת באתר.

אם אתם יכולים, נסו לחפש בוגרים אחרים שלקחו חלק בקורס ולא בהכרח כאלה המופיעים בצורה רשמית אצל המוסד המדובר. דווקא הם יכולו להעניק לכם מידע נוסף על ההתנהלות הסגל, איכות ההוראה ומה הידע הסופי עמו יוצאים. כדי להגיע לאותם אנשים תצטרכו לפשפש ולשאול מכרים ובני משפחה, אך אין ספק ששיחה ישירה עם כמה בוגרים תעניק לכם האינדיקציה הטובה ביותר לטיבו של הקורס.

עוד נקודה חשובה מאוד בהקשר של שיחה עם בוגרים, הוא מקום עבודתם הנוכחי. שימו לב שהרבה חברות מתהדרות בכך שיש להם בוגרים מחברות בעלות שם רציני וזאת במטרה לגרום לכם לחשוב שאולי בזכות הקורס הם השיגו את העבודות הנ"ל. תבדקו היטב האם העבודה הנוכחית של אותו בוגר אכן קשורה לתחום הקורס והאם הוא לא עבד שם לפני כן. כמו כן, חשוב לוודא שהבוגר אכן עובד במשרה הרלוונטית עבורכם – אם עובד כלשהו עשה את הקורס, אך הוא בכלל עובד בתור מפתח אנדרואיד אז יש לשים את הדברים על השולחן.

4. פרויקטי גמר

אחד הכלים החזקים ביותר עבור הבוגרים שלנו בקורס ההתנדבותי שאנו מעבירים הוא החיבור למנטורים שונים מהתעשייה שעובדים איתם על פרויקט גמר. רק לאחר שמלכלכים את הידיים ומנסים בצורה כנה לפתור בעיה לא קלה, מתחילים באמת את תהליך ההתמקצעות. בלא מעט מקרים המרצים בקורס, מתוך רצון טוב בלבד, מקלים מאוד על תהליך העבודה ו"מדגימים" את כל האלמנטים השונים במטלות הבית. פרויקט אישי אשר מוגדר היטב ומתמודד עם בעיה לא מהודנסת מראש, יכול להעניק לכם ניסיון אמיתי. חשוב לבחור מוסדות שכן יוכלו להציע לכם לקיים פרויקט גמר, ואף כאלה שידעו להצמיד לכם את הכוח האדם המתאים לכך בסוף הקורס. השאיפה היא לקבל התנסות אמיתית לאיך העבודה מתבצעת בשגרה, וזאת כדי לחדד את הכישורים הנוספים אותם תצטרכו במשרה העתידית שלכם. חשוב לזכור כי לא מדובר על אופרציה קלה במיוחד לכן חלק מהגופים נמנעים מכך – לא טריוואלי לחנוך ולפקח על מספר פרויקטי גמר שמתרחשים במקביל.

הסיבה הנוספת לחשיבות הרבה לפרויקט גמר משמעותי הוא היכולת שלכם להוסיף אותו לקורות החיים שלכם, ואף להתחיל לבנות תיק עבודות אותו תוכלו להציג בשלב מאוחר יותר. אם אתם רק בתחילת דרכם, תצטרכו לפחות פרויקט אחד, אם לא יותר, כדי לדבר עליו בראיונות העבודה, ולכן כדאי שתעשו זאת במסגרת שיודע לתמוך בכם. ככל הנראה כל מעסיק פוטנציאלי ירצה לשוחח אתכם על הפרויקט ויתעניין בחלק שלכם בו. תקפידו לקחת חלק פעיל בפרויקט, גם אם הוא נעשה בקבוצות, והבינו לעומק את כל האלמנטים השונים בו. אם תגדילו ראש להעלות את הקוד לרשת ולכתוב בלוגפוסט על הפרויקט, בכלל תעלו את היתרון שלכם על פני אחרים.

אלמנט נוסף ומאוד חשוב בכל פרויקטי הגמר הוא הגישה למנטורים חזקים מהתעשייה, מה שעתיד לפתוח לכם אפשרויות תעסוקה מידיות לאחר סיום הקורס. למשל, במידה ועבדתם עם חוקרת מחברה מסחרית כלשהי, והיא ראתה שאתם מצטיינים בפרויקט, תוכלו כנראה בשלב מסוים להתחיל לבדוק את הקרקע מולה בנוגע לעבודה יותר מסודרת יחדיו. יש לכך כמות נכבדת של תקדימים, כולל אצלנו בקורס ההתנדבותי. במקרים מסוימים, החיבור למנטור חזק יכול להיות משמעותי לא פחות מהפרויקט עצמו. היכולת שלכם להוכיח את הידע ואת הנחישות שלכם מול מי שיכול להיות מעסיק עתידי יכולה להעניק לכם צוהר להזדמנות שיהיה קשה מאוד להשיג בצורה אחרת.

סיכום

כפי שציינתי בהתחלה, ישנו כעת ביקוש רב מאוד לאנשים נוספים שיצטרפו לתחום וייקחו בו חלק פעיל. לצד שפע המידע שקיים באינטרנט ישנן גם יוזמות מקומיות המציעות שיעורים פרונטליים, סגל מרצה איכותי ואפשרות להכנת פרויקט גמר משוקע. אם אתם בוחרים לקחת חלק באחד מהקורסים מסוג זה, עברו על המדריך היטב וודאו כי הקורס אכן עומד בכל הקריטריונים שציינתי. זו ההזדמנות לציין כי בעבר קיימתי שני שיתופי פעולה עם שתיים מההכשרות הטובות בארץ והכנתי על כל אחת מהן כתבת עומק. מוזמנים לקרוא כאן על ההכשרה של Y-Data וכאן על ההכשרה של ITC.

שיהיה בהצלחה!

עוד בנושא: